حمله زمینی و هوایی طالبان به مواضع جبهه مقاومت ملی در پنجشیر

دوشنبه, 2ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

نخستین‌بار است که طالبان از نیروی هوایی برای جنگ با جبهه مقاومت ملی استفاده می‌کنند

مختار وفایی 

صبح روز دوشنبه، دوم اسفند (۲۱ فوریه)، طالبان با استفاده از هلیکوپتر نظامی و جنگجویان آموزش‌دیده در مراکز نظامی این گروه در شش ماه گذشته، بر سنگرهای نیروهای جبهه مقاومت ملی در مناطق کوهستانی پنجشیر حمله بردند.

یکی از ساکنان شهرستان شتل در استان پنجشیر که شاهد گشت‌زنی هلیکوپترهای طالبان بر فراز پنجشیر بود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «صبح دوشنبه، هفت فروند هلیکوپتر طالبان، ده‌ها جنگجو را به مرکز پنجشیر منتقل کردند و بر فراز شهر و مناطق کوهستانی که نیروهای جبهه مقاومت ملی حضور دارند، به گشت‌زنی پرداختند.»

او افزود، دو فروند هلیکوپتر طالبان، به به سوی قسمت‌هایی از کوهستان‌های شهرستانی شتل و عنابه که احتمال می‌رود سنگرهای نیروهای جبهه مقاومت ملی در آن باشند، موشک پرتاب کردند و پنج فروند هلیکوپتر دیگر که ویژه مسافربری هستند و از ظرفیت استفاده در جنگ برخوردار نیستند، بیشتر برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم پنجشیر، به پرواز درآمده‌اند.

او تصریح کرد که در اثر حمله‌های هوایی طالبان بر کوهستان‌های پنجشیر و یورش جنگجویان این گروه از راه زمین، یک قرارگاه نظامیان جبهه مقاومت ملی مربوط به حسیب قوای مرکز، به تصرف طالبان درآمده است، اما تلفاتی به نیروهای جبهه مقاومت ملی وارد نشده است. بر اساس اطلاعات این منبع خبری، نیروهای جبهه مقاومت ملی، پیش آغاز حمله طالبان، از آن برنامه مطلع شده بودند و به مناطق دسترس‌ناپذیرتر عقب‌نشینی کرده بودند.

در نوارهای ویدیویی منتشر شده از پنجشیر نیز دیده می‌شود که هلیکوپترهای طالبان بر فراز آن استان گشت می‌زنند.

بر اساس آخرین تماس‌ها با منابع محلی در پنجشیر که بعد از ظهر دوشنبه به وقت افغانستان برقرار شد، تلفاتی به نیروهای جبهه مقاومت ملی وارد نشده است، اما هلیکوپترهای طالبان همچنان مشغول گشت‌زنی بر فرار پنجشیر هستند و هرازگاهی، به سوی بخش‌هایی از نواحی کوهستانی پنجشیر موشک پرتاب می‌کنند.

در همین حال، منابع محلی در کاپیسا نیز تایید کردند که هلیکوپترهای طالبان، از روز یکشنبه گشت‌زنی را بر فراز ساحات کوهستانی آغاز کرده‌اند، و هدف‌شان ردیابی رزمندگان جبهه مقاومت ملی و ایجاد وحشت در میان مردم است.

همزمان با حمله به سنگرهای نیروهای جبهه مقاومت ملی در پنجشیر، طالبان ده‌ها جنگجو نیز به شهرستان‌های بغلان اعزام کرده‌اند. شماری از نیروهای جبهه مقاومت ملی در نواحی کوهستانی استان بغلان، از جمله در شهرستان‌های خوست، اندراب، ده‌صلاح، و بنو حضور دارند. روز جمعه گذشته، هلیکوپترهای طالبان به سنگرهای نیروهای جبهه مقاومت ملی در برخی از قسمت‌های بغلان نیز حمله کردند، اما تلفاتی در پی نداشت.

یک منبع خبری در میان نیروهای جبهه مقاومت ملی در شهرستان خوست استان بغلان، به ایندیپندنت فارسی گفت که حمله‌های طالبان به سنگرهای جبهه مقاومت ملی، پس زده شد، اما طالبان ده‌ها فرد غیرنظامی و بستگان فرماندهان جبهه مقاومت را بازداشت کردند.

این نخستین اقدام طالبان، برای استفاده از نیروی هوایی در جنگ علیه جبهه مقاومت ملی افغانستان است. با آن که نزدیک به ۵۰ فروند هلیکوپتر و هواپیمای نظامی بر جا مانده از دولت پیشین افغانستان، در ازبکستان و تاجیکستان نگهداری می‌شوند، اما طالبان شماری از هلیکوپترهای تخریب شده در جریان خروج نیروهای خارجی را تعمیر کرده‌اند و با جذب شماری از خلبان‌های دولت پیشین، می‌کوشند تا آن‌ها را علیه نیروهای جبهه مقاومت ملی به‌کار گیرند.

امرالله صالح، معاون نخست دولت پیشین افغانستان، روز پنج‌شنبه، ۱۷ فوریه، در توییتی اطلاع داد که طالبان ده‌ها تک‌تیرانداز و مشاور نظامی را با صدها جنگجو از شبکه حقانی، وارد پنجشیر کرده‌اند. آقای صالح توضیح بیشتری نداد، اما همزمان با نشر آن توییت، ساکنان پنجشیر از جابه‌جا شدن واحدهای جدید نظامی طالبان در مرکز پنجشیر و شهرستان‌های آن استان خبر دادند.

به نظر می‎رسد که همزمان با افزایش نگرانی‌ها از وقوع جنگ گسترده در بهار پیش‌رو در افغانستان، طالبان می‌کوشند تا نیروهای مخالف خود را تضعیف کنند. با آن که رهبران طالبان ادعا می‌کنند که جنگ در افغانستان پایان یافته است، اما وقوع درگیری‌ها در ماه‌های اخیر و گسترش آن در استان‌های مختلف، نشان می‌دهد که افغانستان وارد عرصه‌ جدیدی از درگیری‌های نظامی می‌شود.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.