اصرار رئیس کمیسیون «صیانت» بر قانونی بودن رای‌گیری به‌رغم مخالفت معاونت قوانین

چهارشنبه, 4ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

با وجود ابطال تصویب کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به دست معاونت قوانین مجلس، رئیس کمیسیون ویژه این طرح اصرار دارد که رای‌گیری برای تصویب این کلیات «قانونی‌» بوده است.

روز سه‌شنبه، سوم اسفند، کمیسیون مشترک مجلس که تحت عنوان «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» فعالیت می‌کند، با ۱۸ رای مثبت و یک رای منفی تنها در چند دقیقه کلیات طرحی را تصویب کرد که در راستای محدودسازی حداکثری اینترنت و افزایش کنترل نظامیان بر اینترنت در ایران تهیه شده است.

اما در ساعات پایانی شب همان روز، معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای رأی‌گیری برای تصویب کلیات طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را باطل کرد.

معاونت قوانین مجلس در نامه‌ به رئیس کمیسیون ویژه اعلام کرده که رای‌گیری یادشده، علاوه بر نقض آیین‌نامه داخلی مجلس، برای متنی انجام شده که متفاوت از طرح بارگذاری شده در سامانه قوانین بوده و به همین دلیل باطل است.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، نیز با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «کلیات جلسه امروز مورد بحث و مناقشه بود و طبق نامه معاونت قوانین مجلس، رأی‌گیری امروز از لحاظ قانونی دارای ایراد [است] و قابل پذیرش نیست.»

معصومه پاشایی بهرام، نماینده مرند و جلفا هم گفته که معاونت قوانین مجلس، «به علت تخلف از مفاد صریح قانون»، «تصمیم‌گیری شتاب‌زده روز سه‌شنبه [را] عملا» باطل کرد.

این در حالی است که رضا تقی‌پور انوری، رئیس کمیسیون ویژه طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی، می‌گوید نسخه جدید این طرح، «به دنبال درخواست وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی و با تصمیم‌گیری در جلسه‌ای با حضور قالیباف و معاون قوانین مجلس تهیه شد و غیرقانونی نیست.»

آقای تقی‌پور تاکید کرد که «ابطال رای کمیسیون امکان‌پذیر نیست مگر آنکه کمیسیون خود رای‌اش را عوض کند» و انتشار خبر ابطال کلی در رسانه‌ها را یک «شوخی بی‌مزه» توصیف کرد.

بیشتر در این باره:

کلیات طرح مجلس برای محدودسازی حداکثری اینترنت و افزایش کنترل نظامیان تصویب شد

وی رسانه‌ها را در انتشار خبر ابطال به «شیطنت و خباثت رسانه‌ای» متهم کرده و از آنها خواست تا «در درج این عنوان دقت کنند».

این نماینده درباره نکته مورد اشاره معاونت قوانین مجلس مبنی بر رای‌گیری طرحی متفاوت از طرح بارگذاری‌شده در سامانه قوانین نیز گفته رای‌گیری درباره نسخه اولیه این طرح به معنی بود که «ما کل فعالیت‌های پنج ماهه گذشته کمیسیون ویژه را در نظر نگیریم… یعنی بی‌توجهی به تصمیمات جلسه‌ای که با حضور رئیس مجلس گرفته شده بود و خود معاون قوانین مجلس نیز در آن جلسه حضور داشت.»

آقای تقی‌پور اضافه کرد: «ابتدا ملاک بررسی ما در کمیسیون ویژه نسخه ۲۶ تیرماه بود، اما تغییر این متن به دنبال ارسال نامه وزیر ارتباطات در ۲۵ آبان‌ماه و در پی آن جلسه‌ای بود که با حضور رئیس مجلس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، معاون قوانین مجلس، آقای یزدی خواه عضو کمیسیون ویژه بنده در اتاق جلسات رئیس مجلس تشکیل شد.»

انتشار خبر تصویب کلیات این طرح با واکنش بسیار گسترده‌ای در فضای مجازی فارسی‌زبان مواجه شده و در حال حاضر داغ‌ترین موضوع در شبکه‌های مجازی است.

«طرح صیانت» پس از آن‌ در دستور کار مجلس قرار گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی‌های متعدد، فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خواند و از محدود نکردن آن توسط نهادهای مسئول انتقاد کرد.

تصویب کلیات این طرح و ابطال رای‌گیری آن در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر سرعت اینترنت در ایران به شدت کاهش پیدا کرده و دچار اختلال شده و صدای مقام‌های مسئول چون وزیر علوم و وزیر ارتباطات را نیز درآورده است.

کاربران فضای مجازی از روز گذشته تاکنون نوشته‌اند احتمال می‌رود کاهش سرعت اینترنت در هفته‌های اخیر عامدانه و هماهنگ با برنامه محدودسازی اینترنت در ایران صورت گرفته باشد.

مخالفان «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» هشدار داده‌اند که موضوع محدود به تحدید پیام‌‌رسان‌های خارجی مهم مانند اینستاگرام نیست و در صورت تصویب این طرح، تغییرات بنیادینی در نحوه فعالیت کاربران، نظارت بر اینترنت و پهنای باند ایجاد خواهد شد و هدف از آن اعمال محدودیت شدید در زمینه دسترسی به اینترنت است.

با استفاده از گزارش‌های خانه ملت، خبرگزاری صداوسیما، مهر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.