معوقات مزدی و بیمه‌ای کارگران در ۲ واحد صنفی

یکشنبه, 8ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

 

خبرگزاری هرانا – کارگران متروی اهواز از عدم پرداخت ۱۵ ماه حقوق معوقه خود خبر دادند. همچنین شماری از کارگران کارخانه پارس پامچال می‌گویند،  ۵ ماه حقوق معوقه و ۷ ماه حق بیمه آنها پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، کارگران متروی اهواز از عدم پرداخت ۱۵ ماه حقوق معوقه خود خبر دادند.

کارگران قطار شهری اهواز می‌گویند: وضعیت معیشتی ما کارگران متروی اهواز با ۱۵ ماه حقوق معوقه خوب نیست و در آستانه سال نو نیازمند کمک مسئولان برای دریافت حداقل بخش از طلب خود هستیم.

این کارگران گفتند: مرتبا برای وصول مطالبات ۱۵ ماهه خود در حال پیگیری هستیم و علت پیگیری هر روزه ما کارگران در اعتراض به مشکلاتی است که در نتیجه کمبود منابع مالی، فعالیت پروژه از سه سال پیش متوقف شده و این شائبه نیز وجود دارد که ممکن است مطالبات پایان سال ما پرداخت نشود.

به گفته یکی از کارگران، در آخرین تجمع کارگران که روز گذشته در مقابل کارگاه اقبال انجام شد مسئول پروژه باز هم وعده پرداخت بخشی از مطالبات ۱۵ماهه کارگران را داد و ما از این وعده‌ها خسته شده‌ایم.

او با بیان اینکه حدودا سه سال است مشکل کارگران شاغل در پروژه قطار شهری اهواز غیرقابل حل باقی مانده و کسی پاسخ‌مان را نمی‌دهد، در ادامه افزود: جای تاسف دارد بعد از ماه‌ها اعتراض، کسی صدای ما را نمی‌شنود.

وی با یادآوری اینکه کارگران پروژه قطار شهری اهواز سال‌ها در سخت‌ترین شرایط بهترین خدمات را ارائه کرده و باعث سربلندی صنعت متروی کشور شده‌اند، افزود: شایسته نیست حقوق کارگران به فراموشی سپرده شود. کارگران متروی اهواز همچنان خواستار احقاق حقوق خود هستند.

او تاکید کرد: وضعیت مالی و معیشی ما کارگران متروی اهواز خوب نیست بنابراین نیازمند حمایت مسئولان استانی هستیم تا قانون را برای وصول مطالباتمان به اجرا درآورند.

معوقات مزدی و بیمه‌ای کارگران پارس پامچال

به گزارش ایلنا، جمعی از کارگران کارخانه پارس پامچال از عدم پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و ۷ ماه حق بیمه خود خبر دادند.

بر اساس این گزارش، این کارگران که تعداد آنها حدود ۳۵ نفر است می‌گویند: جدا از معوقات مزدی ۵ ماهه، حدودا ۷ ماه است که بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده و این موضوع باعث صدمه زدن به سوابق بیمه‌ای کارگران می‌شود.

به گفته آنها، هرچند بارها شرایط دشوار کاری آن‌ها از رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی شده اما تاکنون توجه چندانی به تغییر شرایط یا رسیدگی به وضعیت این کارگران نشده است. موضوعی که به اعتقاد کارگران ناشی از مهم نبودن این وضعیت برای کارفرما به حساب می‌آید.

کارگران خواستار آن هستند که به وضعیت تعدیل نیروی کار، حقوق‌های معوق ۵ تا ۷ ماهه و پرداخت حق بیمه‌های همراه با تأخیر پایان داده شود.

آنچه برای این کارگران حائز اهمیت است، دریافت مطالبات و حفظ امنیت شغلی است؛ چرا که در منطقه محل کار آن‌ها فرصت شغلی دیگری وجود ندارد اما آن‌ها باید پاسخگوی نیازهای خانواده‌هایشان باشند.

به گفته این کارگران هریک از آن‌ها دارای سوابقی بین ۱۵ تا ۲۰ سال هستند، از یک الی دو سال پیش فعالیت تولیدی در کارخانه پارس پامچال به کندی انجام می‌شود و به همین دلیل کارگران علیرغم حضور در محل کار خود فعالیت چندانی برای انجام کار ندارند.

طبق اظهارات کارگران آن واحد رنگ سازی، بیمه کارگرانی که در شرایط سخت کار کرده‌اند اگر بصورت عادی کاری و بر اساس پایه حقوق محاسبه بشود این یعنی بی‌نتیجه شدن ۲۰ سال زحمت کارگران.

کارگران پارس پامچال افزود: از آنجا که این کارخانه ظرفیت اشتغال حدودا ۳۰۰ کارگر را دارد و برای فروش محصولات تولیدی خود هیچ مشکلی ندارد، از مسئولان درخواست داریم در آستانه سال نو برای رفع مشکلات پیش آمده که امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته، چاره‌اندیشی کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.