فشار آب در شرق تهران پنج ساعت در روز کاهش می‌یابد

چهارشنبه, 15ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

شرکت آبفای تهران کاهش فشار آب در مناطق شرق پایتخت را از ساعت ۱۱ شب تا ۴ بامداد در دستور کار قرار داده است. وزیر نیرو سیزدهم آبان ماه هشدار داد که با ادامه روند کنونی مصرف احتمال جیره‌بندی منتفی نیست.

هفتاد درصد آب آشامیدنی تهران از مخزن سدهای استان تامین می‌شود که ذخایر آنها به علت مصرف بی‌رویه و کاهش بارندگی در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد.

خبرگزاری مهر چهارشنبه (۱۵ آبان/ ۶ نوامبر) از قول علیرضا نوذری‌پور، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب (آبفا) گزارش داد در حال حاضر هر شب پنج‌ساعت “افت فشار آب در شرق تهران اعمال می‌شود.”

احتمال می‌رود با ادامه روند فعلی مصرف افت فشار شامل مناطق دیگر تهران نیز بشود. وزیر نیرو، ۱۳ آبان در یک نشست خبری شرط منتفی شدن جیره‌بندی آب را کاهش ۲۰ درصدی مصرف اعلام کرد.

افت شدید ذخیره سدها

شرکت آبفا یک هفته پیش مشترکان پرمصرف را تهدید کرد درصورتی که در نحوه استفاده از آب تصفیه شده تجدید نظر نکنند با آنها برخورد شود.

معاون بهره‌برداری آبفا از مشترکان تهرانی خواسته است مصرف روزانه آب را ۵۰ لیتر کاهش دهند تا دست‌کم به متوسط مصرف کشور، که ۱۹۰ لیتر اعلام شده برسند.
وزیر نیرو در نشست اخیر خبری خود گفت: «از ابتدای سال جاری تا ۱۲ آبان ماه میزان بارش در کشور تنها ۱۰ میلیمتر بود که در سال آبی گذشته در همین مدت متوسط بارندگی کشور ۱۵ میلیمتر بود بنابراین میزان بارندگی نسبت به سال گذشته یک سوم کاهش پیدا کرده و هم اکنون ذخیره ۵ سد آبی تهران دارای افت شدیدی شده است.»

مخزن‌های پشت سدهای لار، لتیان، طالقان، کرج و ماملو مهمترین تامین‌کنندگان آب پایتخت هستند. ظاهرا علاوه بر کمبود بارندگی برداشت بی‌رویه از سرشاخه برخی رودخانه‌ها نیز در کاهش آب ورودی به مخزن سدها موثر بوده است.

دستگاه‌های کاهنده مصرف آب

حمید چیت‌چیان ۱۸ شهریور ۹۲، در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به کمبود شدید منابع آبی و ادامه‌ی خشکسالی هشدار داد که ایران وارد مرحله بحران آب شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر معاون بهره‌برداری آبفا به شهروندان تهرانی پیشنهاد کرد در خانه‌های خود از دستگاه‌های کاهنده مصرف آب که “امکان کاهش مصرف تا ۴۰ درصد را فراهم می‌کنند” استفاده کنند.

بحث استفاده از چنین دستگاه‌هایی در دولت دهم به طور جدی دنبال شد اما به نتیجه نرسید. مهدی ثمره‌هاشمی، میر عامل وقت آبفا تیرماه سال ۸۹ گفته بود: «دولت قصد دارد با اعتباری ویژه دستگاه‌های کاهنده مصرف آب را به صورت یارانه‌ای بین مشترکان خانگی شرکت آب و فاضلاب کشور توزیع کند.»

علیرضا نوذری‌پور، در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت یازدهم نیز این طرح دنبال می‌شود گفت: «این موضوع نیاز به مجوز مجلس دارد و همچنین باید اعتبارات لازم آن نیز فراهم شود.»

تغییر الگوی مصرف آب

از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش بهای حامل‌های انرژی و آب، بازار فروش محصولاتی که قرار است کاهنده مصرف باشند رونق گرفته. گزارش‌های فراوانی در سال‌های اخیر حاکی از سودجویی در این بازار و ناکارآمدی برخی از این محصولات است.

به گفته‌ی محمد پرورش، مدیر عامل آبفا، متوسط مصرف روزانه آب شهروندان تهرانی ۲۴۰ لیتر است در حالی که هر اروپایی بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ لیتر آب در روز مصرف می‌کند.

بر این اساس تغییر الگوی مصرف آب و خودداری از استفاده از آب تصفیه شده برای کارهای غیرضروری مانند شستن خودرو می‌تواند به میزان قابل توجه‌ای باعث صرفه‌جویی شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.