سایه جنگ اوکراین بر مذاکرات وین؛ روسیه ”ضمانت کتبی” خواست

یکشنبه, 15ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

روسیه از آمریکا ضمانت خواسته که تحریم‌ها بر سر اوکراین، به همکاری‌های مسکو با تهران لطمه‌ای نزند. آمریکا می‌گوید که کارهای بسیاری برای دستیابی به توافق وجود دارد. همزمان، سپاه از دو پایگاه زیرزمینی جدید خود رونمایی کرد.    

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه ۱۴ اسفند (۵ مارس) گفت: «ما تضمین می‌خواهیم که این تحریم‌ها {بر سر اوکراین} به هیچ‌وجه بر روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری ما {با ایران} که در برجام تعیین شده، اثر نگذارد.»

او با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین تصریح کرد: «ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ایم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ‌وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل ما {با ایران} آسیبی نزند».

لاوروف افزود که اگرچه توافق هسته‌ای غرب با ایران در حال نهایی شدن است اما ”از منظر منافع ملی روسیه، مشکلاتی ایجاد شده است”.

وزیر خارجه روسیه همچنین هشدار داد که این کشور ممکن است به دلیل تحریم‌های بین‌المللی به خاطر حمله به اوکراین، با مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی موافقت نکند.

روسیه به دلیل تهاجم به خاک اوکراین، با انبوهی از تحریم‌های بین‌المللی به ویژه از سوی آمریکا مواجه شده است. به طور مشخص، از زمان آغاز این تحریم‌ها ارزش روبل، پول ملی روسیه، به شدت کاهش یافته است.

توافق نزدیک است؟

در یکی از جدیدترین تحولات در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب، سخنگوی کاخ سفید گفت که اگرچه مذاکرات وین به توافق نزدیک شده اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

جن ساکی روز جمعه ۱۴ اسفندماه گفت: «بله، ما نزدیک شده‌ایم و در حال پیشرفت‌ هستیم. اما هنوز کارهای بیشتری وجود دارد که باید انجام شود.»

او در عین حال تاکید کرد که ”بزرگ‌ترین اولویت” آمریکا در توافق با ایران، ”نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای” است.

در همین روز، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره دست یافتن به ”توافق خوب”، ابراز امیدواری کرد و تلویحا، جنگ در اوکراین را به نفع ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای دانست.

محمود عباس‌زاده مشکینی در توییتی با اشاره به جنگ در اوکراین نوشت: «در مسئله اوکراین جنگ را به ضرر دنیا می‌دانیم و مذاکره را ترجیح می‌دهیم لیکن صحنه موازنه را به نفع توافق در وین پیش می‌برد.»

او در توییت دیگری، از ”فقدان تضمین” به عنوان پاشنه آشیل برجام نام برد و از تیم مذاکره‌کننده و مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا در این زمینه، ”تعیین تکلیف” کنند.

رونمایی سپاه از دو پایگاه جدید زیرزمینی

همزمان با تحولات پرشتاب هسته‌ای و در حالی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای سفری یک روزه در تهران حضور داشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دو پایگاه زیرزمینی جدید ”موشکی و پهپادی” خود رونمایی کرد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز شنبه، ۱۴ اسفندماه در مراسم رونمایی از این پایگاه‌ها از ”افزایش” توان موشکی جمهوری اسلامی خبر داد و گفت که ”در لحظه می‌توانیم ۶۰ پهپاد را به پرواز درآوریم”.

امیرعلی حاجی‌زاده گفت که بُرد این پهپادها آنچنان زیاد است که سپاه پاسداران در استفاده از آنها ”محدودیت هدف” ندارد و می‌تواند ”هر هدف متخاصمی” را مورد اصابت قرار دهد.

به ادعای او، قدرت آتش موشکی و شلیک‌های همزمان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تا ”هفت برابر” بیشتر شده و همچنین، زمان لازم برای آمادگی شلیک هم بسیار کمتر شده است.

این نخستین بار است که نیروی هوافضای سپاه از یک پایگاه زیرزمینی پهپادی رونمایی می‌کند.

در همین خصوص، سپاه‌نیوز، وبسایت متعلق به سپاه نوشت که این دو پایگاه، وارد چرخه عملیاتی شده‌اند.

 این نخستین بار نیست که سپاه پاسداران همزمان با تحولات هسته‌ای ایران، به اقدام‌های تحریک‌آمیزی دست می‌زند.

حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین ایران، اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۶ و در جریان مناظره‌های انتخاباتی گفته بود: «آنجایی که خواسته‌ایم برجام را به هم بزنیم؛ دیدیم چکار کردند؛ آمدند چگونه شهرهای زیرزمینی نشان دادند تا برجام را به هم بزنند؛ روی موشک شعار نوشتند تا برجام را به هم بزنند؛ برای اینکه ما نتوانیم ۱۰۰ درصد استفاده کنیم».

اشاره روحانی به نشان دادن سیلوهای موشکی سپاه پاسداران در تلویزیون دولتی ایران و نوشتن شعار علیه اسرائیل به زبان عبری بر روی یکی از موشک‌های آزمایش شده بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.