انتقاد جمعیت مبارزه با دخانیات از عملکرد دولت و مجلس در عدم اعمال مالیات بر سیگار

یکشنبه, 15ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در انتقاد از مخالفت‌ها با افزایش مالیات سیگار گفت که «قوت لایموت مردم گران می‌شود اما زمانی که مسئله مالیات دخانیات به میان می‌آید، مجلس و دولت عقب‌نشینی می‌کنند».

محمدرضا مسجدی روز شنبه، ۱۴ اسفند، به خبرگزاری ایلنا گفت: «قیمت سیگار در بهمن امسال در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۳۰ تا ۱۲۰ درصد گران‌تر شده است، اما هیچ قسمت آن عاید مالیات کشور نمی‌شود و فقط به جیب عده‌ای واسطه، دلال و تولیدکننده می‌رسد.»

آقای مسجدی در ادامه افزود که بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی، ایران یکی از ضعیف‌ترین نرخ‌های مالیات دخانیات در دنیا و منطقه را دارد و این نرخ در مقایسه با پاکستان، اردن، مصر، عراق هم بسیار پایین‌تر است.

بر اساس ماده ۸ قانون جامع کنترل دخانیات مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی، دولت هر سال مکلف است ده درصد از طریق افزایش مالیات، قیمت مواد دخانی را افزایش دهد.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به این قانون گفت که در سال‌های گذشته به بهانه افزایش قاچاق، مجلس به مصوبه خود نیز عمل نکرده و وزیر صمت نیز امسال با ارسال نامه‌ای با افزایش مالیات سیگار مخالفت کرده است.

بر اساس آمار رسمی در حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و ۳ تا ۴ درصد زنان در ایران سیگاری هستند.

در سال‌های گذشته نیز بسیاری از کارشناسان درباره کاهش سن مصرف سیگار در کشور هشدار داده‌اند.

بنا بر اعلام دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در حال حاضر سن مصرف سیگار در ایران به ۱۰ تا ۱۲ سال رسیده است.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.