لاوروف: احیای برجام نباید به تبعیض در همکاری کشورهای عضو با ایران منجر شود

سه شنبه, 17ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

وزیر خارجه روسیه می‌گوید احیای برجام نباید به تبعیض در میان کشورهای عضو برجام برای همکاری با ایران در هیچ زمینه‌ای منجر شود.

سرگئی لاوروف روز دوشنبه ۱۶ اسفند در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود، گفت که روسیه می‌خواهد احیای برجام به همه کشورهای عضو، حقی یکسان در پیشبرد همکاری‌های بدون مانع با ایران در همه زمینه‌ها و بدون تبعیض بدهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر خارجه ایران، نیز گفته که «ما هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالف هستیم» و «روشن است که همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد».

آقای امیرعبداللهیان با بیان این‌که «ما با جدیت برای رسیدن به توافقی خوب و قوی در وین تلاش می‌کنیم»، از طرف‌های غربی برجام انتقاد کرده و مدعی شده که «با وجود پیشرفت‌های حاصله، برخی از مسائل هنوز در وین حل‌وفصل نشده که نیازمند تصمیم سیاسی طرف غربی است».

وزیر خارجه روسیه روز ۱۴ اسفند گفته بود آمریکا باید ضمانت کتبی دهد که تحریم‌های جدید اعمال شده علیه مسکو به‌دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، پس از احیای برجام بر روابط تجاری ایران و روسیه اثر منفی نخواهد داشت.

فرانسه این درخواست را «باج‌گیری» از مذاکرات برجام خوانده و آمریکا نیز گفته است که درخواست روس‌ها «بی‌ربط» است.

روزنامه جمهوری اسلامی، چاپ تهران، نیز امروز در گزارشی نوشت درخواست روسیه «عملا می‌تواند مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات برجامی وین شود» و آن «به گروگان گرفته شدن برجام توسط روسیه» توصیف کرده است.

لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، بدون توضیح درباره جزئیات درخواست روسیه،‌ گفت: «سوءتفاهم شده است و توضیحات لازم را از طریق منابع دیپلماتیک به طرف ایرانی خواهیم داد».

وزارت خارجه ایران پیشتر گفته بود که منتظر شفاف‌سازی روسیه درباره شروط جدید خود در برجام است؛ اما آن‌طور که سایت وزارت خارجه روسیه گزارش داده، تماس تلفنی وزیران خارجه دو کشور به درخواست ایران بوده است.

با استفاده از گزارش وزارت خارجه روسیه و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.