احمدی‌نژاد و زمین سوخته‌ای به نام «دانشگاه»

شنبه, 18ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

daneshgah-amirkabir

حسین نقاشی

تشکل‌هایی که در دوره احمدی‌نژاد با همه کاستی‌های موجودشان، در تربیت و آموزش سیاسی و یادگیری و یاددهی بسیاری از آموزش‌های اداری، تشکیلاتی و مهم‌تر از همه فرایند «اجتماعی شدن» دانشجویان تاثیر بسزائی داشتند، از دانشگاه و دانشجویان دریغ شد و امروز به واقع می‌توان ادعا نمود دانشگاه تبدیل به زمین سوخته‌ای شده است که متولیان امروزین آن را با دهها مطالبه زمین مانده و سرکوب شده مواجه ساخته است.

دو رییس جمهور در دو ۱۶ آذر

دانشجویان و بالاخص فعالان دانشجویی در دهه ۸۰ به خوبی دو برهه آذرماه ۱۳۸۳ در دانشکده فنی دانشگاه تهران و آذرماه سال ۱۳۸۵ را به یاد داند. در مراسم ۱۶ آذر ۸۳ سید محمد خاتمی برای آخرین بار در لوای ریاست جمهور پا به دانشگاه تهران نهاد و برخورد عده ای از دانشجویان منتقد سیاست های خویش مواجه شد. اگرچه در همان سالن کم نبودند دانشجویان اصلاح طلبی که ضمن داشتن انتقاداتی همچنان حامی رییس جمهور اصلاح طلب باقی مانده بودند. در جریان فضای متشنج آن روز در سالن چمران دانشکده فنی وقتی خاتمی با شعارهای تند برخی از دانشجویان ناراضی و هو کردن های مکرر آنها مواجه شد با ناراحتی آنها را به تحمل و صبر فراخواند و اندکی بعدتر گفت:«این خلاف دموکراسی است این چه وضعی است که ایجاد کرده‌اید، مگر شما چند نفر هستید که هو می‌کنید؟، کاری نکنید که بگویم بیرونتان کنند، آدم باشید، گوش بدهید و تحمل کنید» وی در ادامه اعتراضات تند و شعارهایی که وی را متهم به خیانت و عدم عمل به وعده ها می کرد، گفت: «انشاءالله بعد از من کسانی خواهند آمد که خوب عمل خواهند کرد»

دو سال بعد آنچه او سخنش را گفته بود، محقق شد.محمود احمدی نژاد که از بدو ساکن داریش در ریاست جمهوری، روی خوشی به دانشگاهیان منتقد خود نشان نداده بود، به دانشگاه پلی تکنیک رفت. یکی از مراکز دانشگاهی که در آن مخالفان بسیار داشت. در آنها بر علیه او شعار داده شد و وی را به دیکتاتوری متهم نمودند و عکسش را آتش زدند. او با مقایسه خود با شهید رجایی گفت: پیشگامان ما در راه دفاع از آزادی حقیقی و عدالت مانند شهید رجایی جان و تنشان را سوزاندند و افتخار امثال بنده رسیدن به آن جایگاه و سوختن در راه تعالی این ملت است. آمریکایی‌ها بدانند ما اگر هزار بار هم بسوزیم، یک سانتی‌متر از آرمانهایمان عقب‌نشینی نمی‌کنیم. و سعی کرد با لبخندهای معروفش نشان دهد که از رفتار منتقدینش اصلا ناراحت نشده است.

تا چند سال بعد بُردهای تشکل های دانشحویی در هر ۱۶ آذر محل پرداختن به این دو حادثه در زمان دو رییس جمهور اصلاح طلب و محافظه کار بود. محور مشترک همه آنها در این جمله خلاصه می شد که خاتمی در آذرماه ۸۳ با پرخاش و عصبانیت دانشجویان منتقد خود را به اخراج از سالن تهدید کرد، در حالی که احمدی نژاد با لبخند و بدون اینکه آنان را به چیزی تهدید کند، با دانشجویان مخالفش برخورد کرد.

«تلخند» خاتمی و «لبخند» احمدی نژاد

سید محمد خاتمی چند برهه مختلف در دیدار با دانشجویان در سالهای بعد و از جمله در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ به دانشگاه تهران آمد. شور و حال و جمعیت فوق العاده ای که به استقبال وی آمده بودند نشان از ان داشت که زخم احمدی نژاد کاری بوده است و آن روز بسیاری از منتقدین دیروز خاتمی نیز، وجود یک رییس جمهور اصلاح طلب که به راحتی به او بتازند و وی را به باد انتقاد بگیرند و از هر گونه محرومیت از تحصیل و تعلیق و تهدید، مبرا باشند را درک نموده بودند. آری خاتمی با عصبانیت برهم زنندگان جلسه سخنرانی اش را به اخراج از سالن رهمنون ساخت، ولی کسی به خاطر ندارد که معترضین از تحصیل در دانشگاه به واسطه عملکرد آن روزشان، تعلیق یا محروم شده باشند. ما دو سال بعد اگرچه احمدی نژاد به دانشجویان لبخند تحویل داد، اما روند برخورد با دانشجویان معترض و متتقد شدت یافت و با آنان برخوردهای انضباطی صورت گرفت. چندی بعد ماجرای مشکوک و پر ابهام نشریات موهوم در دانشگاه امیرکبیر کلید خورد و زمینه ساز برخوردهای سختی با دانشجویان ناراضی در دانشگاه امیرکبیر و سایر دانشگاههای کشور شد. دانشجویانی محروم از تحصیل و زندانی شدند و روند برخوردهای انضباطی و امنیتی با فعالان دانشجویی بالا گرفت و فرق آن «تلخند» بدون عوارض و آن «لبخند» پر عارضه به نیکی روشن شد!

زمین سوخته ای که احمدی نژاد بر جای نهاد

پس از وقایع اذرماه ۱۳۸۵ در دانشگاه پلی تکنیک، روند برخورد با فعالان دانشجویی، تشکل ها و اساتید منتقد و دگر اندیش بالا گرفت. تعلیق و تعطیل تشکل های دانشجویی و در راس انجمن های اسلامی دانشجویان به عنوان مهم ترین پایگاههای انتقادی و مخالف سیاست های دولت احمدی نژاد روندی تصاعدی یافت. کانون های فرهنگی مانند کانون های ادبی، تئاتر، موسیقی، اندیشه و…که زیر نظر امور فرهنگی دانشگاهها اداره می شد و در دوره وزرات علوم دولت اصلاحات رونق و هوادار بسیار داشت، مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفت و رفته رفته کم فروغ شد. اساتید برجسته و پر تجربه منتقد و غیر همراه به بهانه فرا رسیدن زمان بازنشستگی، از حضو در دانشگاه منع شدند و عده ای دیگر، علی الخصوص در سال ۸۸ و پس از وقایع آن سال اجبارا خانه نشین شدند. در این میان رشته های علوم انسانی و اساتید آن با حربه «اسلامی کردن علوم انسانی» مورد بیشترین بی مهری قرار گرفتند و محدودیت های گوناگونی برایشان بوجود آمد. از حذف برخی گرایش ها در دانشگاه ها و دانشکده های علوم انسانی گرفته تا تغییر سرفصل های درس در جهت آنچه «اسلامی نمودن علوم انسانی» قلمداد می شد، اندکی از بسیار سیاست ها و عملکرد وزارت علوم دوره احمدی نژاد بود.

در این میان در کنار ضربات سمهگینی بر پیکره علم و دانش وارد شد، در عرصه فعالیت های دانشجویی و تشکل های دانشجویی وضعیت به مراتب ناگوار تر بود. در این سالها ۴ تشکل سیاسی محافظه کار دانشجویی نزدیک به اصولگرایان که همگی از مویدان دولت احمدی نژاد نیز بودند، یکه تاز میدان شدند. بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جنبش عدالت خواه دانشجویی، بدون هیچ اصطحاک هویتی و با کمترین تفاوت در خط مشی سیاسی، یکه تاز دانشگاههای کشور شدند و در مقابل جز محدودی از انجمن های اسلامی دانشجویان و تشکل های فرهنگی دیگر جان سالم بدر نبردند. تشکل هایی دارای بیشترین بدنه و هوادار در سطح دانشجویان بودند، به محاق رفتند و عملا امکان آموزش و عمل تشکیلاتی و انباشت تجربه برایشان محدود و یا نابود شد.

از این جهت شاید بتوان بدون اغماض گفت که پس از اقتصاد و سیاست خارجی در کشور، یکی از مهمترین آسیب های دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد ، نصیب دانشگاهها و علی الخصوص تشکل های دانشجویی شد. امکان سازمان یابی، یادگیری، آموزش و انباشت تجربه سیاسی و تشکیلاتی از جمع کثیری از دانشجویان ستانده شد و استعدادهای فراوانی هدر رفت. تشکل هایی که با همه کاستی های موجودشان، در تربیت و آموزش سیاسی و یادگیری و یاددهی بسیاری از آموزش های اداری، تشکیلاتی و مهم تر از همه فرایند «اجتماعی شدن» دانشجویان تاثیر بسزای داشتند، از دانشگاه و دانشجویان دریغ شد و امروز به واقع می توان ادعا نمود دانشگاه تبدیل به زمین سوخته ای شده است که متولیان امروزین آن را با دهها مطالبه زمین مانده و سرکوب شدهف مواجه ساخته است.

*دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران
از: قانون


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.