طرح صیانت موج جدید مهاجرت نخبگان را در پی دارد

جمعه, 20ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

۹ تا ۱۲ میلیون کسب‌وکار در فضای مجازی وجود دارد که با اجرای طرح صیانت، آسیب خواهند دید‌ـ ATTA KENARE / AFP

ناظران می‌گویند آثار روانی قطعی اینترنت در کلاس‌های مجازی دانشجویان را تهدید می‌کند

طرح مسدودسازی اینترنت و فضای مجازی، موسوم به «طرح صیانت»، هنوز در مجلس یازدهم به تصویب نرسیده است، با این حال، مقدمات قطع ارتباط ایرانیان با جامعه جهانی‌ از هفته‌‎های پیش با کاهش شدید سرعت اینترنت آغاز شد.

محدودیت‌هایی که شرکت زیرساخت در ارائه پهنای باند ایجاد کرد حتی آموزش مجازی در دانشگاه‌ها را با اختلال مواجه کرده است و آن‌طور که سعید میرواحدی، رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه علامه طباطبایی، می‌گوید در مواردی موجب بروز تنش میان دانشجویان شد.

به گفته او، امکانات دانشگاه علامه طباطبایی از نظر سرور، سامانه و شرکت پشتیبان مناسب است اما شرکت زیرساختی که به این دانشگاه پهنای باند می‌دهد، همان شرکتی است که به سایر اقشار جامعه نیز پهنای باند می‌دهد و «مشکل دانشگاه هم دقیقا در همین‌جا است».

رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، به اختلال‌های روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: «به‌عنوان‌ مثال، صبح روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند، ما مشکل بسیار سختی داشتیم و مدام قطع شدن اینترنت و بیرون پریدن از کلاس‌ها توسط دانشجویان و اساتید به ما گزارش می‌شد. برای حل موضوع با شرکت پشتیبان تماس گرفتیم و آن‌ها هم اعلام کردند که ما مشکلی نداریم مشکل از زیرساخت است.»

سعید میرواحدی درباره آثار روانی کاهش سرعت اینترنت در کلاس‌های آموزش مجازی و خطر آن بر سلامتی دانشجویان گفت: «وقتی دانشجو می‌خواهد وارد کلاس شود ولی نمی‌تواند، او به‌طور طبیعی دچار استرس شده و این استرس را بلافاصله به سامانه و کارشناسان ما منتقل می‌کند. سپس ظرف یک تا دو ساعت، کل دانشگاه دچار بحران و مسئله می‌شود.»

فشار روانی ناشی از کندی سرعت اینترنت بر دانشجویان می‌تواند بسیاری از آنان را برای خروج و مهاجرت از ایران ترغیب کند و این موضوع را ناظران نیز تایید کرده‌اند.

رضا الفت نسب، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی که پیش‌تر نیز درباره پیامدهای طرح صیانت هشدار داده بود، در گفت‌وگوی اخیرش با خبرگزاری خبرآنلاین گفت اجرای این طرح موج مهاجرت نخبگان از ایران را به همراه دارد.

او در باره اینکه طرح صیانت چه بلایی سر اقتصاد ایران می‌آورد، گفت: «ما در چند لایه با اجرای طرح صیانت، کسب‌وکارهای آنلاین را درگیر می‌کنیم. مهم‌ترین بخش کسب‌وکارهای خرد و خانگی هستند که پس از کرونا، به سمت شبکه‌های اجتماعی سرازیر شدند.»

این عضو هیئت‌مدیره اتحادیه و انجمن کسب‌وکارهای مجازی ادامه داد: «کاری به صحبت طراحان ندارم که می‌گویند از محدودیت خبری نیست که بارها ما اثبات کردیم این طرح باعث محدودیت کسب‌وکارها می‌شود. این اپ‌ها نسخه جایگزین هم ندارد و اگر مردم بخواهند به اختیار هم بروند، چنین امکانی را ندارند.»

به گفته رضا الفت‌نسب، ۹ تا ۱۲ میلیون کسب‌وکار در فضای مجازی وجود دارد که با اجرای طرح صیانت، آسیب خواهند دید. او با تاکید بر اینکه طرح صیانت مهاجرت نخبگان را در پی خواهد داشت، گفت: «فقر منابع انسانی کار را بسیار سخت می‌کند.»

با وجود اینکه کارشناسان درباره پیامدهای طرح صیانت و کاهش سرعت اینترنت هشدار داده‌اند، نمایندگان مجلس یازدهم در کمیسیون مشترک طرح صیانت، عزم خود را جزم کرده‌اند که طرح مسدودسازی اینترنت را تصویب کنند. دولت سیزدهم نیز در اقدامی زودهنگام اجرای بخش‌هایی از این طرح مثل محدودیت در ارائه پهنای باند را آغاز کرده است.

پیش‌تر، مهدی طاهری، نماینده مجلس و عضو کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس، به‌صراحت گفته بود که بر اساس دستور شورای عالی امنیت ملی، زیرساخت‌های پهنای باند داخلی افزایش می‌یابد و برنامه‌ای برای توسعه پهنای باند خارجی وجود ندارد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.