جبهه ملی ایران: وطن خواهی که سه مرتبه در خون خود غلتید

شنبه, 18ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

jebhe

او در سال ۱۲۹۶ خورشیدی در شهر نائین متولد شد و در سحرگاه ۱۹ آبان ۱۳۳۳ به دست دژخیمان برخاسته از کودتای ننگین ۲۸ مرداد به جوخه اعدام سپرده شد و به جاودانگی پیوست. او از هنگام نوجوانی و از دوره تحصیل در دبیرستان فعالیت روزنامه نگاری را آغاز کرد و سالها بعد توانست روزنامه باختر امروز را به عنوان مهمترین روزنامه تبیین کننده اهداف نهضت ملی ایران برپا نموده و اولین شماره آن را در روز ۸ مرداد ۱۳۲۸ منتشر کند. او در هنگام اعدام فقط ۳۷سال سن داشت ولی در همان عمر کوتاه خود منشاء خدمات و اثرات مهم و سرنوشت سازی در حیات سیاسی اجتماعی ملت ایران گردید. او در روز ۲۲مهرماه ۱۳۲۸ یکی از۲۰ تنی بود که همراه دکتر محمد مصدق در تحصن اعتراض به نبودن آزادی انتخابات در دربار شرکت داشت و هم او بود که پس از خروج از آن تحصن، متشکل شدن و تاسیس سازمان جبهه ملی ایران را پیشنهاد داد. پس از تشکیل شدن جبهه ملی بنا بر نوشته دکتر مصدق او نخستین کسی است که پیشنهاد ملی کردن نفت را در شورای مرکزی جبهه ملی ایران مطرح کرده است.

او انسان آینده نگر و هوشمندی بود که ابتدا ایجاد تشکل را پیشنهاد میدهد و سپس مهمترین و اساسی ترین حرکت استقلال طلبانه و آزادیخواهانه ملت ایران یعنی ملی کردن نفت را به عنوان هدف برای این تشکل مطرح مینماید. او در طول زندگی کوتاه خود در راه استقلال و آزادی ایران سه بار در خون خود درغلتید. مرتبه اول در روز۲۶بهمن ۱۳۳۰بود که هنگام سخنرانی در سالروز ترور روزنامه نگار شجاع محمد مسعود، توسط یکی از اعضاء جمعیت فدائیان اسلام به گلوله بسته شد. دفعه دوم در روز ششم اسفند ۱۳۳۲ پس ازدستگیری و گرفتار شدن در دست کودتاچیان ۲۸ مردادی در جلو شهربانی کل کشور با توطئه ای که از قبل تدارک دیده شده بود مورد تهاجم چاقوکشان حکومت استبدادی به سرکردگی شعبان بی مخ قرار گرفت و ۱۳ ضربه چاقوی اراذل خون او را برزمین ریخت تا شاید که به محاکمه او نیازی نداشته باشند. و بار سوم تیرباران او در میدان تیر لشگر دو زرهی در صبحگاه ۱۹آبان ۱۳۳۳. در هنگام اجرای تیرباران، آزموده جلاد حکومت دیکتاتوری با پوزخند به او گفت آقای دکتر شما که مکرر میگفتید مرگ حق است و از مردن باکی ندارید و او که بعلت جراحات قبلی روی برانکار قرارداشت بلافاصله پاسخ داد که «آری آقای آزموده مرگ حق است ومن از مرگ ابائی ندارم آنهم چنین مرگ پرافتخاری. من می میرم که نسل جوان ایران از مرگ من عبرتی گرفته و باخون خود از وطنش دفاع کرده و نگذارد جاسوسان اجنبی براین کشورحکومت نمایند».

او شهید راه وطن دکتر حسین فاطمی بود . و شهید راه وطن نامی است که دکترمصدق به او داده است و این عین دست خط دکترمصدق درباره اوست «اگر ملی شدن نفت خدمت بزرگی است که به مملکت شده باید از آن کسی که اول این پیشنهاد را کرد سپاسگزاری کرد و آن کس شهید راه وطن دکتر حسین فاطمی است که روزی در خانه ی جناب آقای نریمان پیشنهاد خود را داد و عده نمایندگان جبهه ملی حاضر درجلسه آن را به اتفاق آراء تصویب نمودند. رحمت الله علیه که در تمام مدت همکاری با این جانب حتی یک ترک اولی هم از آن بزرگوار دیده نشد.»

اما هزاران دریغ و افسوس که امروز ۳۵ سال پس از پیروزی انقلابی که ملت ایران با سالها مبارزه و فداکاری و به قصد بدست آوردن آزادی و برقراری استقلال و عدالت به ثمر رسانید حاکمیت برخاسته از انقلاب از برگزاری تجمع تشکیلاتی جبهه ملی ایران که قراربود در آستانه سالروز شهادت دکترفاطمی و به نام آن بزرگ مرد برپا گردد ممانعت به عمل آورد.

تهران – جـبـهه ملــی ایــران
۱۸ آبانـماه ۱۳۹۲


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.