رکوردشکنی عربستان در اعدام؛ ۸۱ نفر در یک روز اعدام شدند

شنبه, 21ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن
 

رادیو فردا

عربستان سعودی روز شنبه ۲۱ اسفند اعلام کرد ۸۱ نفر، از جمله متهمین به قتل و عضویت در گروه‌های شبه‌نظامی را اعدام کرده است. چنین میزان از اعدام طی یک روز، در تاریخ مدرن عربستان بی‌سابقه بوده است.

برای آخرین بار، در سال ۱۹۸۰ عربستان ۶۳ نفر را طی یک روز به اتهام تصرف خونین مسجد‌الحرام اعدام کرده بود که بالاترین رقم اعدام‌های دسته‌جمعی در کشور بود.

خبرگزاری رسمی عربستان اتهامات افراد اعدام‌شده را قتل انسان‌های بی‌گناه، زنان و کودکان، همچنین اعضای القاعده و داعش و حامیان گروه شورشی حوثی‌های شیعه یمن اعلام کرده است و نوشته این اعدام‌ها در راستای «مقابله با تروریسم و ایدئولوژی‌های افراطی» انجام شده است.

عربستان در کنار کشورهایی چون چین، ایران، مصر و عراق، جزو پنج کشوری است که بیشترین آمار اعدام در جهان را دارند. سال ۲۰۲۰ عربستان با ۲۷ اعدام روند کاهشی داشت و در رتبه پنجم قرار گرفت ولی بر اساس برخی گزارش‌ها در سال ۲۰۲۱ دوباره تعداد اعدام‌ در این کشور افزایش یافت.

تاکنون بیش از ۱۷۰ عضو سازمان ملل متحد مجازات اعدام را در قوانین خود یا در عمل لغو کرده‌اند. ۲۳ ایالت از ایالات متحده این مجازات را غیرقانونی اعلام کرده و بیش از ده ایالت هم سال‌هاست که از این مجازات استفاده نکرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های ان‌بی‌سی، رادیو فردا. د.خ

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.