مقام‌های عراق حمله به اربیل را محکوم کردند؛ منابع ایرانی: هدف حمله «‌مراکز موساد» بود

یکشنبه, 22ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در پیامی توییتری حمله موشکی به شهر اربیل در شمال عراق را محکوم کرد و نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان هم گفت حمله به اربیل نقض آشکار امنیت و حاکمیت عراق است و اوضاع را پیجیده‌تر می‌کند

مرکز مقابله با تروریسم اقلیم کردستان عراق بامداد یکشنبه ۲۲ اسفنداعلام کرد ۱۲ موشک بالستیک از خارج از عراق شهر اربیل را هدف قرار دادند.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی گزارش داد این موشک‌ها از سمت ایران به اربیل شلیک شده و به نزدیکی محل کنسولگری آمریکا در این شهر برخورد کرده‌اند.

طبق برخی گزارش‌ها و ویدیوهای تایید نشده، همزمان با انفجار اربیل، چند پرتابه از یک پایگاه نظامی در نزدیکی تبریز شلیک شده بود.

تلویزیون ایران در گزارش خود از حمله موشکی به نزدیکی محل کنسولگری آمریکا در اربیل اعلام کرد هدف این حمله «اماکن خاص و سری» و «پایگاه‌های آموزشی موساد» در این شهر بوده است.

دوشنبه هفته گذشته در حمله هوایی ارتش اسرائیل به سوریه، دو عضو سپاه پاسداران کشته شدند و سپاه اعلام کرد که انتقام این حمله را خواهد گرفت.

با این حال شبکه المیادین نیز به نقل از منابع ایرانی نوشت: «حمله به اربیل در واکنش به کشته شدن دو افسر سپاه در سوریه نبوده است. بلکه ایران مقر موساد در کردستان عراق را به دلیل فعالیت‌های این مرکز، هدف قرار داده است».

به گزارش خبرنگار ایران اینترنشنال، بسیاری از خانه‌ها و ساختمانهای نزدیک بە محل انفجار در اربیل خسارت دیده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله‌ها را به عهده نگرفته است و مقام‌های محلی محل دقیق انفجارها را اعلام نکرده‌اند.

خبرنگار فاکس نیوز به نقل از یک مقام ارشد آمریکا گزارش داد که در حمله اربیل موشک‌ها از ایران به سمت کنسولگری آمریکا شلیک شده بودند، اما هیچکدام آنها به کنسولگری برخورد نکرد.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، نیز ضمن محکوم کردن حمله موشکی به اربیل گفت این شهر در برابر «بزدلانی که حمله تروریستی می‌کنند» تسلیم نخواهد شد.

از سوی دیگر، الین لوریا، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، در توییتی نوشت: «اگر گزارش‌ها درباره حمله ایران به کنسولگری ایالات‌متحده در اربیل درست باشد، دولت بایدن باید از مذاکرات احیای برجام خارج شود.»

لیزا مک‌کلین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در توییتی نوشت: «گزارش‌هایی از حملات تحت حمایت ایران به کنسولگری آمریکا در عراق دریافت کردم. این تجاوز نشان می‌دهد ما باید اکنون به طور کامل به تمام مذاکرات با ایران پایان دهیم. علاوه بر این هرگز نباید نفت ایران را بخریم.»

در همین حال، وزارت بهداشت اقلیم کردستان اعلام کرد هیچ گزارشی از مجروح افراد در اثر این حمله موشکی دریافت نکرده است.

رویترز نیز به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گزارش داد در جریان این حمله موشکی، نظامیان آمریکایی آسیبی ندیده‌اند.

شبکه کردستان ۲۴ نیز اعلام کرد در حمله موشکی اربیل دفتر این شبکه آسیب دیده اما همه کارکنان آن سالم هستند.

شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه به صورت مداوم علیه نیروهای آمریکایی در این دو کشور حملاتی را انجام می‌دهند، که این حمله‌ها گاهی با واکنش تلافی‌جویانه آمریکا همراه می‌شود.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.