یک گروگانگیری جمهوری اسلامی پایان یافت: نازنین زاغری و انوشه آشوری آزاد شدند؛ ایران و بریتانیا تسویه شدن بدهی لندن را تایید کردند

چهارشنبه, 25ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

نازنین زاغری و انوشه آشوری، شهروندان دوتابعیتی که سال‌ها در ایران زندانی بودند، روز چهارشنبه آزاد شدند و در راه بازگشت به لندن، در پایتخت عمان توقف کردند؛ وزیران خارجه ایران و بریتانیا نیز اعلام کردند بدهی مربوط به تانک‌های چیفتن به تهران پرداخت شد.

تلویزیون دولتی عمان عصر چهارشنبه ۲۵ اسفند خبر داد که هواپیمای عمانی حامل زاغری و آشوری در مسقط به زمین نشسته است.

پیش از آن مقام‌های ایران و بریتانیا آزاد شدن این دو شهروند دوتابعیتی را تایید کرده و گفته بودند آنها رهسپار لندن شده‌اند.

از سوی دیگر وزیران خارجه ایران و بریتانیا تایید کردند که بدهی لندن به تهران تسویه شده است.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که بدهی این کشور به ایران پرداخت شده و «این منابع منحصرا صرف خرید اقلام بشردوستانه خواهد شد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز اعلام کرد بدهی بریتانیا به ایران «چند روز پیش» دریافت شد. او در عین حال ارتباط بین تسویه این بدهی با آزادی زاغری و آشوری را «نادرست» خواند.

نازنین زاغری پیش از این گفته بود: «کشور من مرا در ازای مبلغ هنگفتی که مطالبات سیاسی خودش است به حراج گذاشت.»

بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران به قراردادی بازمی‌گردد که بین حکومت محمدرضا شاه پهلوی و دولت بریتانیا برای تحویل تانک‌های مدل چیفتن به ایران امضا و پول آن داده شد، اما با وقوع انقلاب ۵۷ در ایران، اجرای قرارداد به تعلیق رفت.

وزیر خارجه بریتانیا در بیانیه خود همچنین از نقش عمان در آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری تشکر کرد و از دیدار سه ماه پیش خود با وزیر خارجه این کشور نام برد.

به گفته وزیر خارجه بریتانیا، مراد طاهباز دیگر زندانی ایرانی‌بریتانیایی نیز از زندان مرخص شده و تلاش برای خروج او از ایران ادامه دارد.

نازنین زاغری فروردین ۹۵ در در فرودگاه تهران بازداشت شد و دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام «جاسوسی» به پنج سال زندان محکوم کرد؛ اتهامی که به شدت از سوی او و خانواده‌اش رد شد.

انوشه آشوری، بازرگان ایرانی‌بریتانیایی که روز چهارشنبه آزاد شد، سال ۹۶ هنگامی که برای دیدار مادرش به ایران سفر کرده بود بازداشت شده بود.

مراد طاهباز نیز سال ۹۶ به همراه هشت فعال محیط زیست دیگر بازداشت شد و به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌ است.

همچنان تعداد دیگری از شهروندان دوتابعیتی در ایران زندانی هستند.

ماه گذشته وال‌استریت ژورنال گزارش داد که همزمان با مذاکرات هسته‌ای در وین، گفت‌وگوهای «جداگانه اما در ارتباط نزدیک» با این مذاکرات نیز برای آزادی دست‌کم شش شهروند آمریکا و بریتانیا که در ایران محبوس‌اند در جریان است.

بر اساس این گزارش، ایران در ازای آزادی این زندانیان خواستار دریافت پول و همچنین آزادی ایرانیان زندانی در کشورهای غربی شده است.

از: ایران اینترنشنال 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.