مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا بر سر فعالیت‌های منطقه‌ای سپاه پاسداران

شنبه, 28ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌‌های غربی و اظهارات سخنگوی کاخ سفید نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به صورت پنهانی در حال مذاکره با آمریکا درباره فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای سپاه پاسداران است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، شامگاه جمعه ۲۷ اسفند با تایید این موضوع گفت: «مذاکراتی در جریان است اما وارد جزییات آن نمی‌شوم.»

اظهارات او ساعاتی پس از انتشار بیانیه رهبران اسرائیل ایراد می‌شد. نفتالی بنت و یائیر لاپید، نخست وزیر و وزیر خارجه اسرائیل، در بیانیه‌ای مشترک از دولت بایدن خواسته بودند سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج نکند.

پیش‌تر وبسایت اکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که دولت بایدن قصد دارد در ازای تعهداتی از سوی سپاه پاسداران، این نهاد را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کند.

با وجود ادعای پیشین رهبر جمهوری اسلامی که ورود به موضوعات موشکی و منطقه‌ای را «خط قرمز» نظام در مذاکره با آمریکا عنوان کرده بود، به نظر می‌رسد که مذاکرات برجام۲ هم اکنون در حال انجام است.

هنوز مشخص نیست که در این مذاکرات به غیر از ایران و آمریکا، چه کشورهای دیگری حضور دارند و اینکه جمهوری اسلامی در ازای حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی، چه امتیازاتی به طرف مقابل اعطا خواهد کرد.

از آغاز گفت‌وگوهای احیای برجام، کشورهای منطقه و مشخصا امارات متحده عربی و عربستان سعودی همواره اظهار نگرانی کرده‌اند که احیای توافق برجام در شکل قبلی آن تاثیری بر کنترل فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی جمهوری اسلامی نداشته باشد.

موضعی که اکنون با توجه به در نظر گرفتن این خواسته‌ متحدان منطقه‌ای آمریکا در توافق احتمالی میان آمریکا و ایران برای کنترل سپاه قدس، احتمال حضور غیرعلنی این کشورها در این مذاکرات را هم تقویت می‌کند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.