حجم آب ۷۶ سد ایران کمتر از ۳۰ درصد

سه شنبه, 21ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

sad-zayanderud

رسانه‌های ایران از وضعیت «هشدارآمیز سدهای کشور» خبر داده و روز سه‌شنبه ۲۱ آبان نوشتند که حجم آب ۷۶ سد ایران تا پایان هفته گذشته به کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، پاون، و خبرگزاری ایسنا گزارش می‌دهند که این سدها شامل سدهای سفیدرود، لار، ستارخان، وشمگیر، گلستان ۱ و ۲، کرخه، سیمره، سیوند، زاینده‌رود، ساوه، جیرفت، ۱۵ خرداد، ملاصدرا، کارده، مهاباد، علویان و استقلال می‌شوند.

به گزارش ایسنا، همچنین ۳۷ سد ایران در زمان حاضر با کاهش ۳۰ درصدی حجم آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، لار، وشمگیر، لتیان، اکباتان، بوکان، زاینده‌رود و دوستی از این جمله هستند.

همچنین ۶۱ سد کشور در زمان حاضر با کاهش بیش از ۳۰ درصدی ورودی آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، ستارخان، وشمگیر، بارزو، طالقان، تهم، کرخه، عباسپور، کارون ۳، استقلال، پیشین، بوکان، علویان، ساوه، کرج، لتیان، طرق، چاه نیمه‌ها، دوستی و کارده از جمله این سدها هستند.

براساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، ۲۰ سد ایران در زمان حاضر از افزایش بیش از ۲۰ درصدی ورودی آب در مقایسه با زمان مشابه پارسال برخوردار هستند که سدهای سهند، قشلاق، جگین و البرز شامل این موارد می‌شوند.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو هم‌چنین روز دوشنبه خبر داد که حجم آب موجود در مخازن سدهای تهران از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۲) تاکنون به ۴۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، ۳۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بنا بر این گزارش در زمان کنونی تنها ۲۳ درصد از حجم مخازن سدهای استان تهران از آب پر شده است.

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، روز ۲۸ مهر گفت که میزان بارندگی در مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است.

وی هم‌چنین هشدار داد که اگر مصرف‌کنندگان صرفه‌جویی نکنند آب تهران جیره‌بندی خواهد شد.

بحران آب در شهرستان‌ها

خبرگزاری ایرنا نیز از قول رضا نعیمی، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی، خبر می‌دهد که به علت کاهش شدید بارندگی، حجم مفید ذخایر آب سدهای این استان در مقایسه با پارسال به نصف کاهش یافته است.

محمد مهدی زاهدی، رییس مجمع نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی، هم روز سه‌شنبه در جلسه دیدار نمایندگان این استان با وزیر نیرو با بیان اینکه «۱۴ سال خشکسالی متوالی باعث شده تا سفره‌های آب زیر زمینی کرمان به مرحله بحرانی برسد»، گفت: «استان کرمان در بخش آب شرب، کشاورزی و صنعت دچار مشکلات اساسی است که اگر تدابیر لازم اجرا نشود در پنج یا شش سال آینده کرمان دچار خسارات جبران‌ناپذیر خواهد شد.»

وی هم‌چنین از فرسودگی شبکه‌های آب و برق استان کرمان و عملیاتی شدن تنها ۲۵ درصد از طرح فاضلاب کرمان طی ۱۶ سال که از آغاز اجرای آن می‌گذرد خبر داد.

بیژن براتی، مدیرآب و فاضلاب شهری شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری نیز روز سه‌شنبه به ایرنا گفت که به دلیل خشکسالی دو سال اخیر، دشت‌های بروجن، فرادنبه و سفیددشت با بحران روبه‌رو شده و سفره‌های آب زیرزمینی این مناطق با کاهش شدید آب روبه‌رو شده است.

عباس رجایی، عضو ناظر مجلس در شورای گفت‌وگو، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از تشکیل کارگروه ویژه برای مقابله با خشکسالی و پایش منابع آبی کشور خبر داد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.