«۳۵ درصد» محصولات کشاورزی ایران به ضایعات تبدیل می‌شود

چهارشنبه, 10ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون روز چهارشنبه، ۱۰ فروردین، با اعلام این‌که ۳۵ درصد محصولات کشاورزی در ایران به ضایعات تبدیل می‌شود، گفت: «بر اساس آمار فائو، ایران رتبه نخست را در زمینه ضایعات محصولات کشاورزی دارد.»

ارسلان قاسمی همچنین با اعلام این‌که حدود هفت میلیارد دلار از چهل میلیارد دلار صادارت غیرنفتی ایران در سال ۱۴۰۰ مربوط به بخش کشاورزی بوده از دولت انتقاد کرد که «در صادرات محصولات کشاورزی نقش چندانی ایفا نکرده» است.

به‌گفته آقای قاسمی، ۹۸ درصد محصولات کشاورزی توسط بخش خصوصی تولید می‌شود، این در حالی است که صددرصد تصمیم‌های این بخش در دولت گرفته می‌شود.

میزان تولید محصولات کشاورزی در ایران بیش از ١٢٠ میلیون تُن برآورد شده، کە بر اساس گزارش‌های مربوط به سال ۱۳۹۸، سی میلیون تُن از این تولیدات به صورت تلفات- ضایعات هدر می‌رود.

حذف ارز ترجیحی از بودجه عمومی از دیگر چالش‌های پیش روی اقتصاد کشاورزی ایران است که، به‌گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، اگر دولت پیامدهای منفی آن را برای کشاورزان به حداقل نرساند، «در سال ۱۴۰۱ در تأمین پروتئین کشور چالش‌های جدی ایجاد خواهد شد».

این در حالی است که، به‌گفته کارشناسان، عمدەترین مشکل حوزه کشاورزی بعد از انقلاب ۱۳۵۷ تأکید بیش از حد بر مسئله خودکفایی غذایی به‌جای امنیت غذایی در ایران بوده است.

در نتیجه این رویکرد و با محور توسعە قرار دادن کشاورزی در برنامە‌های توسعە، آسیب‌های جبران‌ناپذیری طی چهار دهه گذشته بە منابع آبی و خاکی ایران وارد شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.