واکنش‌ها به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل

پنجشنبه, 11ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

نشست کمیسیون مقام زن سازمان ملل

از جمعه ۵ فروردین ایران رسما به عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل درآمد. عضویت کشوری که بسیاری آن را به نقض فاحش حقوق زنان متهم می‌کنند در این کمیسیون از سوی برخی مایه “شرم” خوانده شده است.

مینا احدی، فعال حقوق زنان عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را “ننگی برای جهان ما” می‌داند.

به گزارش روزنامه “بیلد”، این کنشگر ۶۵ ساله سیاسی می‌گوید، این کمیسیون باید از حقوق زنان حمایت کند، حقوقی که به باور او “در رژیم ملاهای تحت ریاست ابراهیم رئیسی [رئیس‌جمهور ایران] وجود ندارد.”

احدی به همین دلیل خواستار اعتراض به تصمیم سازمان ملل برای عضویت ایران در کمیسیون مقام زن شده است.

بیژن جیرسرایی، عضو بلنپایه ۴۵ ساله حزب دمکرات‌های آزاد (FDP) آلمان، این که “کمیسیون ظاهرا هیچ توجهی به نقض فاحش حقوق بشر در ایران ندارد” را مایه “شرم” نامیده است.

جیرسرایی می‌گوید: «زنان شجاع ایران دهه‌هاست که برای حقوق بشر و شهروندی مبارزه می‌کنند.»

او می‌افزاید، انتخاب ایران برای عضویت در این کمیسیون “پیامی نادرست به کسانی است که هر روز این مبارزه شجاعانه را به پیش می‌برند و در این راه جان خود را به خطر می‌اندازند.”

در گزارش روزنامه آلمانی آمده است که در ایران زنان “بیرحمانه سرکوب” می‌شوند. برای مثال به یاسمن آریانی ۲۶ ساله اشاره شده که در سال ۲۰۱۹ به ۱۶ سال زندان محکوم شد تنها به این خاطر که در ملاء عام با حجاب اجباری مخالفت کرده بود، آن‌هم با دادن گل و به شکل مسالمت‌آمیز.

موضع وزارت خارجه آلمان

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان از حزب سبز‌ها در شروع فعالیت خود در این مقام اعلام کرد، سیاست خارجی “فمینسیتی” را به پیش خواهد برد. “بیلد” با یادآوری این وعده، از وزارت خارجه آلمان پرسیده است که حالا بربوک در مورد عضویت “ملاها در کمیسیون مقام زن” چه خواهد گفت؟

وزارت خارجه پاسخ داده است: «ما نقض حقوق بشر و تبعیض ساختاری علیه زنان توسط ایران را محکوم می‌کنیم، اما در مورد عضویت در کمیسیون مقام زن تصمیم در نشست بزرگ سازمان ملل گرفته می‌شود که آلمان بر روی آن هیچ تأثیری ندارد.»

کمیسیون مقام زن از اولین نهادهای بین‌المللی است که از سوی شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل به منظور تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برای بهبود شرایط زنان جهان ایجاد شده است.

ایران در آخرین نشست این نهاد بین المللی با ۴۳ رأی موافق از مجموع ۵۴ رأی کشورهای عضو شورای اقتصادی و اجتماعی برای مدت چهار سال به عضویت کمیسیون درآمد. 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.