نماینده مجلس: نگرانی‌های چین و روسیه یکی از دلایل توقف مذاکرات احیای برجام است

یکشنبه, 14ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

تصویر آرشیوی از دیدار نمایندگان روسیه و چین با هیات ایرانی حاضر در مذاکرات وین

تصویر آرشیوی از دیدار نمایندگان روسیه و چین با هیات ایرانی حاضر در مذاکرات وین

با وجود اینکه مقام‌های روسیه نقش این کشور در توقف مذاکرات احیای برجام را رد کرده‌اند، جلیلی رحیمی، نماینده مجلس ایران گفته است که «نگرانی‌های روسیه و چین» از علل توقف این مذاکرات است.

او که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس است، توضیح داده است که «بعد از احتمال حل مشکل ایران و بهبود روابط ایران با کشورهای غربی، آیا روسیه و چین به ویژه روسیه که دچار بحران اوکراین شده است، از بازار تجاری و تعامل با ایران حذف خواهد شد یا خیر؟»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اواسط اسفند پارسال شرط گذاشت که پس از احیای برجام، باید روابط اقتصادی و نظامی روسیه با ایران از تحریم‌های جدیدی که غرب به دلیل جنگ اوکراین علیه روسیه اعمال کرده، تاثیر منفی نگیرد ولی پس از مدتی گفت که این درخواست در زمینه همکاری‌های هسته‌ای بوده است و در این زمینه از آمریکا تضمین گرفته است.

همان زمان گزارش شد که چین نیز شرط مشابه‌ای مطرح کرده است ولی بحث چین مانند شرط‌گذاری روسیه جنجال‌برانگیز نشد.

مذاکرات احیای برجام اکنون به‌دلیل درخواست‌های غیربرجامی ایران به بن‌بست خورده است. تهران خواستار خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، تضمین ایالات متحده به عدم خروج مجدد از برجام و رفع همه تحریم‌ها توسط واشینگتن شده است.

ایالات متحده به درخواست تضمین و رفع همه تحریم‌ها پاسخ منفی داده است و خروج سپاه از فهرست تروریستی را مشروط به مختومه کردن پرونده قاسم سلیمانی از سوی تهران کرده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.