تحریم دختران پوتین و تشدید تحریم‌های بانکی علیه روسیه توسط آمریکا

پنجشنبه, 18ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

آمریکا ضمن تشدید تحریم‌های بانکی علیه روسیه اعلام کرد که دو دختر ولادیمیر پوتین را تحریم کرده است. همزمان، کشورهای اروپایی نیز نخستین مورد از تحریم صادرات انرژی روسیه را در دستور کار قرار داده‌اند.    

دو دختر رئیس جمهور روسیه، کاترینا تیخونووا (سمت چپ) و ماریا پوتین (سمت راست) مشمول تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند

دو دختر رئیس جمهور روسیه، کاترینا تیخونووا (سمت چپ) و ماریا پوتین (سمت راست) مشمول تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند

ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۱۷ فروردین (۶ آوریل) اعلام کرد که ”اسبربانک” و ”آلفا بانک”، دو بانک بزرگ روسیه را تحریم کرده و به این ترتیب هر نوع معامله و همکاری شهروندان و شرکت‌های آمریکایی با این دو بانک ممنوع است.

آمریکا همچنین دو دختر ولادیمیر پوتین، ماریا و کاترینا تیخونووا را تحریم کرد.

میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، همسر و فرزندان سرگئی لاوروف، وزیرامور خارجه و تعدادی از اعضای شورای امنیت روسیه همچون دمیتری مدودف، رئیس‌ جمهوری سابق این کشور نیز مشمول تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند.

به این ترتیب، هرگونه دسترسی افراد تحریم‌شده به سیستم مالی آمریکا قطع می‌شود و دارایی‌های این افراد در آمریکا نیز مسدود خواهد شد.

یک روز پیشتر نیز، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، پرداخت بدهی‌های دولت روسیه به شکل دلار و از حساب‌ موسسات بانکی در آمریکا را ممنوع کرد.

در نتیجه این تصمیم، روسیه برای بازپرداخت تعهدات مالی خود، با دشواری‌های بیشتری روبرو می‌شود.

تحریمهای گسترده اروپا علیه روسیه

علاوه بر آمریکا، کشورهای اروپایی نیز تصمیم دارند تا در واکنش به کشتار و آزار غیرنظامیان توسط نیروهای روسیه در شهر بوچا، دامنه تحریم‌های خود علیه روسیه را افزایش دهند.

در همین راستا، کمیسیون اروپا پیشنهاد داده تا واردات زغال سنگ از روسیه تحریم شود.

در صورت تصویب، این نخستین مورد از تحریم صادرات انرژی روسیه توسط اروپا در واکنش به حمله نظامی این کشور به اوکراین به شمار خواهد رفت.

در همین زمینه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید انرژی، کلید خزانه جنگ‌افروزی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است.

با این حال، اورزولا فون درلاین، رئیس‌ کمیسیون اتحادیه اروپا می‌گوید ”بهای ممنوعیت واردات زغال سنگ از روسیه، سالانه حدود چهار میلیارد یورو است” و به همین دلیل، این اتحادیه ”تحریم‌های دیگری از جمله خرید نفت از مسکو را مورد بررسی قرار می‌دهد”.

فون درلاین هیچ اشاره‌ای به احتمال تحریم گاز روسیه نکرد.

کشورهای اتحادیه اروپا به شدت به گاز روسیه وابسته هستند به طوری که روسیه، حدود ۴۰ درصد از گاز و ۲۵ درصد از نفت مصرفی اروپا را تامین می‌کند. آلمان نیز وابستگی زیادی به منابع گازی روسیه دارد. طبق آمارهای رسمی، در حال حاضر حدود ۵۵ درصد از گاز وارداتی به آلمان، از روسیه تامین می‌شود.

با این وجود، شماری از مقام‌های مسئول در اروپا همچنان درباره تحریم گاز روسیه مشغول بحث و رایزنی هستند. از جمله، رئیس‌ شورای اتحادیه اروپا می‌گوید که اروپا باید فشار بر مسکو را افزایش دهد.

چارلز میشل تصریح کرد: «اگرچه تحریم‌های جدید، به واردات زغال سنگ مربوط است اما دیر یا زود، انجام اقدام‌هایی مشابه در مورد نفت و گاز روسیه نیز ضروری می‌شود».

بسته تحریمی پیشنهاد شده از سوی کمیسیون اروپا همچنین صادرات برخی از کالاها و فناوری‌های پیشرفته از جمله رایانه‌های کوانتومی، ماشین‌آلات حساس و قطعات مربوط به حمل ‌و نقل به ارزش ”حدودا ۱۰ میلیارد یورو” را دربر می‌گیرد.

تحریم تعداد بیشتری از مقام‌های مسئول و بانک‌های روسی از جمله ”وی‌تی‌بی”ـ دومین بانک بزرگ روسیه- و همچنین ممنوعیت ورود کشتی‌های روسیه به بنادر اتحادیه اروپا نیز در فهرست تحریم‌های پیشنهادی کمیسیون اروپا علیه روسیه قرار دارند.

گفتنی است که آمریکا و اتحادیه اروپا پیشتر نیز تحریم‌های گسترده‌ای را علیه بانک‌های روسیه اعمال کرده‌اند. با این حال، انتشار تصاویر تکان‌دهنده از جنایت‌های نظامیان روسیه در بوچا، شهرکی در حومه کی‌یف، انزجار جهانیان را برانگیخت و در واکنش، شماری از رهبران جهان، بلافاصله از تشدید تحریم‌ها علیه روسیه خبر دادند.

از جمله، جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه ۱۵ فروردین، گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس دولت روسیه باید به خاطر جنایات جنگی مورد محاکمه قرار گیرد.

بایدن تاکید کرده بود که  تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه “به دلیل جنگ تجاوزگرانه به اوکراین تشدید خواهد شد”.

مقام‌های دولت آلمان، از جمله اولاف شولتس، صدراعظم و آنالنا بربوک، وزیر خارجه این کشور نیز از تشدید تحریم‌های آلمان علیه روسیه خبر داده‌اند.

“اوکراین پیروز جنگ خواهد بود”

هم‌زمان با تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون گفت طبق ارزیابی او، اوکراین می‌تواند در جنگ علیه روسیه، پیروز شود. 

کری که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، تصریح کرد: «البته که اوکراین می‌تواند پیروز شود. دلیل این موضوع در نتایجی است که هر روز مشاهده می‌کنید».

این در حالی است که برخی از مقام‌های آمریکایی پیشتر از احتمال طولانی شدن این جنگ خبر داده بودند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.