گاردین: شبکه قاچاق سلاح ایران در خدمت تامین تسلیحاتی روسیه درآمده است

سه شنبه, 23ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

روزنامه گاردین به نقل از منابع آگاه گزارش داد که روسیه با کمک شبکه جمهوری اسلامی برای قاچاق سلاح، در حال دریافت سلاح‌ها و تجهیزات نظامی برای تامین تسلیحاتی نیروهای خود در اوکراین است.

روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی که روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین منتشر شد، نوشت که این سلاح‌ها از جمله شامل آرپی‌جی و موشک‌های ضدتانک و همچنین سیستم‌های پرتاب موشک با طراحی برزیلی است که از عراق برای نیروهای روسیه ارسال شده است.

گزارش گاردین بر اساس اظهارات برخی شبه‌نظامیان عراقی وابسته به ایران و همچنین سرویس‌های اطلاعاتی منطقه تهیه شده است.

یک منبع آگاه که به سازماندهی ارسال این سلاح‌ها کمک می‌کند به گاردین گفت جمهوری اسلامی سامانه موشکی باور۳۷۳ ساخت ایران را که مشابه سامانه موشکی اس-۳۰۰ روسی است در اختیار نیروهای روسیه گذاشته است.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی حتی یک سامانه اس-۳۰۰ را نیز به روسیه بازگردانده است.

روزنامه گاردین با اشاره به تغییر راهبرد روسیه در استفاده از اسلحه قاچاق و تکیه به ایران، همچنین گفته است این تحولات پیامدهای بزرگی نیز بر حجم و مقصدهای قاچاق بین‌المللی اسلحه دارد.

یکی از فرماندهان حشدالشعبی به گاردین گفت موشک‌های ضدتانک که در اختیار این گروه بود ۲۶ مارس از طریق مرز زمینی از عراق به ایران رفت، و سپس از طریق دریا به روسیه منتقل شد.

همچنین به گفته یک منبع دیگر، حشدالشعبی دو سامانه پرتاب موشک را که بر اساس یک سامانه برزیلی طراحی شده، اول آوریل به صورت قطعات جدا از هم به ایران فرستاد.

این مقام حشدالشعبی گفت: «ما اهمیتی نمی‌دهیم که سلاح‌های سنگین کجا می‌روند زیرا اکنون به آنها نیاز نداریم. هر چیزی که ضد آمریکا باشد ما را خوشحال می‌کند.»

به نوشته گاردین، در این مدت دو کشتی که با پرچم روسیه و یک کشتی با پرچم ایران از بندر انزلی به راه افتاده و با طی کردن دریای خزر به بندر روسی آستراخان رفتند شناورهای باری قادر به حمل چنین محموله‌های تسلیحاتی بودند.

پیشتر مقام‌های آمریکایی گفته بودند که روسیه خواستار کمک تسلیحاتی چین برای نیروهایش در جنگ اوکراین شده است.

آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که صربستان، متحد روسیه، یک سیستم ضدهوایی چین را در یک عملیات محرمانه تحویل گرفته است.

با این حال یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفته است چین در کمک تسلیحاتی به روسیه احتیاط می‌کند. او درباره دلیل کمک جمهوری اسلامی به روسیه نیز گفت: اگر رژیم پوتین بی‌ثبات شود، پیامدهای بزرگی برای ایران به ویژه در سوریه دارد.

مقام‌های اطلاعاتی اوکراین هفته گذشته گرجستان را متهم کردند که به روسیه برای دریافت تجهیزات نظامی تحریم‌شده کمک می‌کند؛ این اظهارات نیز به عنوان نشانه‌ای دیگر از تلاش‌های روسیه برای استفاده از شبکه‌های بین‌المللی قاچاق سلاح قلمداد شد.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.