بهزیستی: یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار متقاضی دریافت مستمری هستند اما بودجه نداریم

چهارشنبه, 24ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

معاون سازمان بهزیستی ایران اعلام کرد که بودجه قانون حمایت از معلولان حدود یک‌بیستم میزان لازم برای اجرای کامل قانون است و همچنین به دلیل نبود بودجه، امکان پرداخت مستمری به یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار متقاضی جدید وجود ندارد.

مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی، روز چهارشنبه ۲۴ فروردین به ایسنا گفت یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار تقاضای دریافت مستمری دارند اما بودجه لازم برای پرداخت مستمری به آنان وجود ندارد.

او بدون اشاره به رقمی خاص گفت ممکن است تنها به درصدی از این خانوارها مستمری پرداخت شود و این میزان در آینده اعلام خواهد شد.

به گفته حسینی، سازمان بهزیستی قصد داشت سال گذشته به ۵۰۰ هزار خانوار جدید مستمری پرداخت کند اما بودجه لازم ارائه نشد.

در سال‌های گذشته به دلیل افزایش فقر مطلق گزارش‌هایی درباره افزایش درخواست برای دریافت مستمری از نهادهای حمایتی منتشر شده است.

پرویز فتاح، رییس کمیته امداد، سال ۹۸ گفته بود که هر روز به تعداد فقرا در کشور افزوده می‌شود و متقاضیان برای تحت پوشش قرار گرفتن حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

ابراهیم رئیسی دو هفته مانده به پایان سال ۱۴۰۰ دستور داد که «فقر مطلق ریشه‌کن شود» و مقامات «نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیت‌ها استفاده و اجازه ندهند این موضوع به سال ۱۴۰۱ برسد».

پس از آن خسرو فروغان گران‌سایه، رییس کمیسیون بازرگانی داخلی در اتاق بازرگانی ایران، گفت: «آقای رییس جمهور اعلام کردند که دیگر نباید فقر مطلق وجود داشته باشد»، اما فقر مطلق در سال جدید بیشتر هم خواهد شد.

معاون سازمان بهزیستی در مصاحبه‌اش با ایسنا همچنین گفت که در حال حاضر دو میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار، شامل هفت میلیون مددجو، از خدمات سازمان بهزیستی استفاده می‌کنند و از این تعداد حدود دو میلیون نفر به صورت ماهانه مستمری معیشتی دریافت می‌کنند.

او گفت برای اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به ۶۳ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است اما در بودجه امسال حدود ۲۸۷۰ میلیارد تومان، یعنی حدود یک‌بیستم آن، تصویب شده است.

سازمان بهزیستی به هر فرد تحت پوشش ماهانه ۳۵۰ هزار تومان، به خانواده دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، به خانواده سه نفره ۷۰۰ هزار تومان و به خانواده پنج نفر به بالا یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مستمری پرداخت می‌کند.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.