چهار شرط فرانسه در مذاکرات اتمی با ایران

دوشنبه, 27ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه که به اسرائیل سفر کرده برای دستیابی به توافق مقدماتی هسته‌ای با ایران در مذاکرات این هفته در ژنو سوئیس، چهار شرط تعیین کرده است.

آقای اولاند که روز یکشنبه ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) برای در یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صحبت می‌کرد گفت: «من از یک توافق مقدماتی حمایت می‌کنم ولی (این توافق) باید بر اساس چهار نکته باشد.»

او گفت: «خواسته اول: ایران بدون معطلی تمام تاسیسات اتمی خود را تحت نظارت بین المللی قرار دهد. نکته دوم، غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را متوقف کند. سوم، ذخایر اورانیوم غنی سازی شده را کاهش دهد. و در ‌‌‌نهایت، ساخت راکتور (آب سنگین) اراک را متوقف کند.»

این در حالیست که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل محمد حسن آصفری، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است که ایران تعلیق غنی سازی اورانیوم و تعطیلی هیچکدام از سایت‌های اتمی را در دستور کار خود ندارد.

به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز یکشنبه با تیم مذاکره کننده اتمی ایران دیدار و گفتگو کرده‌اند و موضع تهران در گفتگو‌های بعدی این است که هر پیشنهادی درباره تعطیلی مراکز هسته‌ای، تعطیلی غنی سازی اورانیوم و خروج مواد تولید شده از کشور، مورد قبول ایران نخواهد بود و در بیانیه پایانی احتمالی نخواهد آمد.

دور تازه مذاکرات ایران و قدرت‌های بزرگ روز چهارشنبه این هفته در ژنو برگزار خواهد شد.

در آستانه این مذاکرات، تحرکات دیپلماتیک و رسانه‌ای دولت اسرائیل علیه توافق احتمالی به شدت افزایش یافته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور فرانسه، گفت آقای اولاند به دلیل مخالفتش با برنامه هسته‌ای کنونی ایران، «دوست واقعی» اسرائیل است.

او گفت: «فرانسه مانند اسرائیل آرزوی خاورمیانه‌ای با ثبات و معتدل را دارد که در آن همه مردم در صلح، امنیت و احترام متقابل در کنار یکدیگر زندگی کنند.»
فرانسوا اولاند برای سفری سه روزه به اسرائیل رفته است.

او گفته است: «تا موقعی که مطمئن نشویم ایران تصمیم گرفته است که برنامه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای خود را تعطیل کند همه تحریم‌ها و تعقیب مطالبات خود را ادامه می‌دهیم.»

ایران برنامه اتمی خود را صلح آمیز می‌داند اما می‌گوید آماده است که برای رفع نگران‌های بین المللی گام‌های عملی بردارد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه گفت که گفتگوهای اتمی به مرحله «بسیار حساسی» رسیده است.

آقای ظریف در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تاکید کرد که ایران تعلیق کلی غنی‌سازی اورانیوم را خط قرمز می‌داند و از آن عبور نخواهد کرد.
وزیر امور خارجه ایران در عین حال درباره آینده مذاکرات هسته‌ای ابراز خوش بینی کرده است.

او گفت: «معتقدم درباره هدف مشترک و تصویر نهایی اختلاف جدی وجود ندارد. لازم است این اقدامات را در مجموعه‌ای تعریف و تدوین کنیم. فکر می‌کنم در قالب گفت‌وگوهایی که انجام شده است، امکان رسیدن بر یک طرح مدون وجود دارد.»

اسرائیل از توافق احتمالی میان ایران و قدرت‌های غربی خشمگین شده و آن را «اشتباهی تاریخی» می‌داند اما متحدان غربی اسرائیل، به ویژه آمریکا، تاکید کرده‌اند که نگرانی‌های اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران را فراموش نمی‌کنند و آن را در مذاکرات مد نظر دارند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.