وقوع سه انفجار در دو مرکز آموزشی در کابل ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت

سه شنبه, 30ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

کادر فوریت‌های پزشکی در حال انتقال دانش‌آموزان مصدوم به خارج از مدرسه

کادر فوریت‌های پزشکی در حال انتقال دانش‌آموزان مصدوم به خارج از مدرسه

وقوع سه انفجار در دو مدرسه پسرانه در کابل، پایتخت افغانستان، ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشته است.

خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان در کابل، اعلام کرده است بسیاری از ساکنان اطراف این مرکز آموزشی را هزاره‌ها تشکیل می‌دهند و دانش‌آموزان این اقلیت شیعه هدف این انفجارها بوده‌اند.

مقام‌های محلی گفته‌اند دو انفجار در مدرسه «عبدالرحیم شهید» زمانی رخ داد که دانش‌آموزان در حال ترک مدرسه بوده‌اند. انفجار سوم در آموزشگاه ممتاز رخ داده است. هر دو مدرسه در غرب کابل واقع شده‌اند.

یک مقام گروه طالبان به رادیو آزادی گفته است که ۶ نفر بر اثر این انفجارها کشته و ۱۱ نفر زخمی شده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی آمار متفاوتی درباره تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این سه انفجار منتشر شده است.

شورای علمای شیعه افغانستان این حملات را محکوم کرده است و آن را کار «دشمنان علم و دانش» خوانده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این دو انفجار را بر عهده نگرفته است ولی حمله‌های کشنده و فشار علیه اقلیت شیعه ساکن افغانستان، به قتل رساندن آنها و حمله به اماکن وابسته به این گروه در دوره حکومت طالبان سابقه دارد.

سال گذشته، در یک حمله در جریان نماز جمعه در یک مسجد اهل تشیع در محله سید‌آباد ولایت قُندز (کندز)، دست‌کم ۴۶ تن کشته و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند.

در حادثه دوم که روز ۲۳ مهرماه پارسال رخ داد، حمله انتحاری به مسجد شیعیان در شهر قندهار دست‌کم ۴۷ کشته و ۷۰ زخمی برجای گذاشت.

پس از این حملات گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت حملات را بر عهده گرفت. مقام‌های طالبان وعده‌ داده‌اند که عاملان حمله را تحت تعقیب قرار دهند.

با وجود چنین هشداری، گروه حکومت اسلامی در اطلاعیه‌‌های بعدی خود شیعیان را «خطرناک» توصیف و تاکید کرد که اعضای این گروه به حملات خود علیه «اماکن مذهبی و مراکز شیعیان» ادامه خواهند داد.

علاوه بر این حملات منتسب به داعش، مهرماه سال گذشته همچنین سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که گروه طالبان در طول بیش از سه ماه، ۲۲ شهروند هزاره افغانستان از جمله یک دختر ۱۷ ساله را به قتل رسانده است.

علاوه بر این آبان سال گذشته نیز سازمان دیدبان حقوق بشر گروه طالبان را متهم کرد که گروهی از شهروندان افغان را که عمدتا از قوم هَزاره و شیعه هستند به صورت اجباری وادار به ترک محل زندگی‌شان کرده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.