ماسه بادی‌های بی نظیر کویر دیّر به تاراج می‌روند

پنجشنبه, 1ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

ایسنا/بوشهر سال‌هاست که پیمانکاران به روش‌های مختلف و با اجازه و چراغ سبز بعضی نهادها اقدام به برداشت از منابع ملی کرده یا تأسیساتی را با رانت و فشار پنهان ایجاد می‌کنند که به نفع محیط زیست، مردم و کشور نیست؛ اما گویی داستان این پیمانکاران که برخی از آنان، چون ترمیناتور به جان طبیعت زیبای بردخون در شهرستان دیّر افتاده‌اند، هست و نیست را با خود می‌برند و یک منطقه سوخته باقی می‌گذارند تمامی ندارد.

سخنگوی شواری شهر بردخون به خبرنگار ایسنا گفت: گاهی با مجوز و گاه بی مجوز به یک شرکت یا اشخاص حقیقی اجازه داده می‌شود تا ماسه تپه‌های طبیعی را شبانه جا به جا و یا جنگل را تخریب کنند.

مجید دریایی اضافه کرد: به‌تازگی شرکتی تحت عنوان آدیش جنوبی اقدام به برداشت ماسه بادی از تپه‌های ماسه‌ای جنوب شهر بردخون کرده است و قصد دارد به میزان ۱۰ هزار تن معادل ۱۰۰۰ سرویس به شرکت‌های پالایشگاهی انتقال دهد که خسارت جبران ناپذیری به طبیعت و محیط زیست زیبای منطقه‌ی بردخون وارد خواهد کرد و علیرغم مخالفت افکار عمومی و اعتراض شورای شهر، فعالین اجتماعی و زیست محیطی متاسفانه با بی‌اعتنایی به این واکنش‌ها حمل و بارگیری ماسه بادی ادامه دارد که این موضوع خشم مردم ولایتمدار بردخون را برانگیخته است.

سخنگوی شواری شهر بردخون افزود: نهادهای متولی حراست از منابع و سرمایه‌های خدادادادی بدون در نظر گرفتن عواقب آن تپه‌های ماسه بادی را برداشت و به پیمانکار واگذار می‌کنند و هیچ نظارتی نیز برای این برداشت وجود ندارد؛ بنابراین پیمانکار هم برای سود هرچه بیشتر با برداشت بی‌رویه به این تصفیه خانه‌های طبیعی و مخازن طبیعی ذخیره‌ی آب آسیب می‌زنند و با واریز بخش‌بسیار کوچکی از این درآمد به حساب وزارت صنعت و معدن و آب منطقه‌ای، آن‌ها را نمک گیر و اما نامه‌ی نانوشته‌ای برای جولان در محدوده‌ی مدنظر دریافت می‌کند.

دریایی در ادامه گفت: باید توجه داشت هر گونه دست بردن در طبیعت تبعات جبران ناپذیری را برای ساکنان آن منطقه به دنبال خواهد داشت و برخورد با عاملان تخریب طبیعت، جنگل و در بازه بزرگ‌تر محیط زیست جنوب و منطقه بردخون آن چنان ارزان است که این افراد سودجو تحریک به تکرار این اتفاق ناگوار می‌شوند.

وی در پایان گفت: از مسئولین، نماینده‌ی محترم، ولی فقیه دراستان، استاندارمردمی استان، ائمه‌ی جمعه‌ی بزرگوار شهرستان، فرماندار دیر، دادستان استان و شهرستان دیر و نهادهای امنیتی انتظار داریم به این مقوله‌ی مهم ورود کرده و نسبت به توقف عملیات برداشت ماسه بادی و حمل آن اقدام کنند، تا از تاراج و غارت منابع و سرمایه‌های طبیعی منطقه جلوگیری شود. در غیر اینصورت مردم با تماس‌هایی که با ما داشته اعلام آمادگی کرده‌اند. شخصا حضور خواهند یافت و عملیات برداشت ماسه از تپه‌های ماسه بادی جنوب محل را متوقف خواهند کرد.

سخنگوی شواری شهر بردخون تاکید کرد: امیدواریم که مسئولین منافع مردم را بر منافع عده‌ای خاص ترجیح دهند و خواسته‌ی شهروندان یعنی توقف عملیات برداشت ماسه بادی را برآورده کنند تا نیازی به حضور فیزیکی مردم برای توقف عملیات بارگیری وحمل ماسه بادی نباشد.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.