مقایسه زندگی در اتحاد جماهیر شوروی با زندگی در روسیه امروز

شنبه, 3ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن
زندگی در اتحاد جماهیر شوروی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

از زمانی که ارتش روسیه به اوکراین حمله کرد، زندگی روس‌ها در کشورشان تغییر چشمگیری کرده است. مرزها در حال بسته شدن هستند، روبل سقوط آزاد کرده است، قیمت‌ها سر به فلک گذاشته‌اند. شرکت‌های غربی تعطیل شده و دسته دسته از کشور خارج می‌شوند و دسترسی مشتریان روس به خدمات خود را قطع می‌کنند.

بویینگ و ایرباس، اپل و نوکیا، آیکیا و اکسان‌موبیل، بی‌ام‌و و فورد و صدها شرکت دیگر اعلام کرده‌اند که روسیه را ترک می‌کنند. سوئیفت دسترسی بانک‌های بزرگ روسیه را قطع کرده است و ویزا و مسترکارد خدمات خود را به کارت‌های اعتباری روسیه متوقف کرده‌اند.

نماد تحول در جهت سرمایه‌داری در روسیه، یعنی مک دونالد، در حال بستن شعبه‌های خود در سراسر این کشور بوده است. بسیاری از چیزهایی که در ۳۰ سال گذشته پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در روسیه پدیدار شده‌اند، ناگهان یک شبه ناپدید شده‌اند.

ارز خارجی

روبل شوروی در خارج از کشور ارزشی نداشت و لقب تحقیرآمیز "روبل چوبی" داشت

منبع تصویر،TASS

 
توضیح تصویر،

روبل شوروی در خارج از کشور ارزشی نداشت و لقب تحقیرآمیز “روبل چوبی” داشت

 

در زمان اتحاد جماهیر شوروی

مبادله آزاد ارز در اتحاد جماهیر شوروی ممنوع بود. کسانی که در حال تعویض پول غیرقانونی گرفتار می‌شدند، با خطر زندان و حتی مجازات اعدام مواجه می‌شدند. نرخ رسمی ارز خنده‌دار بود (۶۴ کوپک در برابر دلار)، در حالی که در بازار سیاه، دلار ارزش بسیار بیشتری داشت. تنها افرادی که مجاز به دریافت مقدار کمی ارز بودند، هنرمندان نمایشی در تورها و کسانی بودند که در سفرهای کاری خارجی بودند. و آنها باید هر پولی را که باقی می‌ماند در هنگام بازگشت پس می‌دادند. (معمولاً شهروندان شوروی همه آن را خرج می‌کردند).

و حالا در روسیه …

پس از حمله روسیه به اوکراین، بانک مرکزی روسیه محدودیت‌هایی را برای معاملات نقدی ارز خارجی وضع کرد. خرید هر گونه ارز خارجی در روسیه غیرقانونی شده است.

بانک مرکزی تأیید کرد که روس‌ها اکنون نمی‌توانند حتی برای سفرهای خارجی ارز خارجی بخرند. تنها راه دریافت ارز از طریق کارت بانکی [جهانی] “میر” روسیه است. اما تنها کشورهایی که میر را قبول می‌کنند عبارتند از ترکیه، ویتنام، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان.

مشتریانی که دارای حساب ارزی هستند می‌توانند حداکثر ۱۰ هزار دلار به صورت نقد دریافت کنند. بقیه به روبل خواهد بود. به هیچ وجه نمی‌توانند یورو بگیرند.

شهروندان می‌توانند حساب‌های ارزی جدید باز کرده و سپرده گذاری کنند، اما فقط می‌توانند پول خود را به روبل از حساب خارج کنند. بانک مرکزی می‌گوید این اقدام موقت تا روز ۹ سپتامبر اجرا می‌شود.

سفر به خارج

زندگی غربی شهروندان شوروی را شوکه و شگفت زده می‌کرد، در نتیجه فقط مقاوم‌ترین افراد از نظر ایدئولوژیک اجازه رفتن داشتند و همیشه با یک مراقب کا‌گ‌ب همراهی می‌شدند.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 
توضیح تصویر،

زندگی غربی شهروندان شوروی را شوکه و شگفت زده می‌کرد، در نتیجه فقط مقاوم‌ترین افراد از نظر ایدئولوژیک اجازه رفتن داشتند و همیشه با یک مراقب کا‌گ‌ب همراهی می‌شدند

 

در زمان اتحاد جماهیر شوروی

هر تبعه شوروی برای رفتن به خارج از کشور باید سابقه بی عیب و نقصی می‌داشت. باید تعداد زیادی مجوز و توصیه‌نامه جمع آوری می‌شد و همه نامزدهای سفر را کا‌گ‌ب بررسی کامل می‌کرد. به جز دیپلمات‌ها و افسران اطلاعاتی، گذرنامه‌های خارجی بسیار پرطرفدار به ملوانان، ورزشکاران، هنرمندان و سایر کسانی که با تورها به کشورهای سوسیالیستی سفر می‌کردند، داده می‌شد.

برای اکثریت قریب به اتفاق شهروندان شوروی، خارج از کشور دور از دسترس بود.

و حالا در روسیه …

به طور رسمی هیچ ممنوعیتی برای خروج از روسیه وجود ندارد، اما کار بسیار دشوارتر شده است.

پروازهای بین روسیه و بسیاری از کشورها به حالت تعلیق درآمده است – اتحادیه اروپا، سایر کشورهای اروپایی، ایالات متحده و کانادا آسمان خود را به روی هواپیماهای روسی بسته‌اند.

سازمان هواپیمایی روسیه به خطوط هوایی روسیه توصیه کرده است که به خارج از کشور پرواز نکنند زیرا ممکن است هواپیمای استیجاری خود را از دست بدهند. گزارش شده است که برخی از کنسولگری ها پذیرش درخواست ویزا از روس‌ها را متوقف کرده‌اند. ممنوعیت مجازی فروش دلار به روس‌ها نیز سفر به خارج از کشور را محدود می‌کند.

رسانه‌ها

در زمان اتحاد جماهیر شوروی

رسانه‌های شوروی عمدتاً به ستایش حزب و دولتمردان اختصاص یافته بودند

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 
توضیح تصویر،

رسانه‌های شوروی عمدتاً به ستایش حزب و دولتمردان اختصاص یافته بودند

 

تا زمانی که گورباچف “پرسترویکا” (تجدید ساختار) و “گلاسنوست” (فضای باز) را معرفی نکرد، اصلاً رسانه آزاد در اتحاد جماهیر شوروی وجود نداشت. همه روزنامه‌ها، مجلات، تلویزیون و ایستگاه‌های رادیویی با بودجه دولتی و تحت کنترل حزب کمونیست و سرویس مخفی بودند. هدف اصلی رسانه‌های شوروی تولید تبلیغات برای سیستم سوسیالیستی، مقابله با ایدئولوژی غربی و توضیح دادن این نکته به مردم بود که فقط حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی می‌تواند آنها را به راه راست راهنمایی کند.

و حالا در روسیه …

از روز ۲۴ فوریه، سازمان نظارت بر رسانه‌های روسیه، روسکماندزور، اکثر رسانه‌های مستقل را مسدود کرده است. خوانندگانی که نمی‌توانند فیلترها را دور بزنند، اخبار را در کانال‌های تلگرام دنبال می‌کنند.

تلویزیون دُژد اعلام کرد که دیگر پخش برنامه نخواهند داشت (سال گذشته آنها در فهرست “عوامل خارجی” قرار گرفتند). ایستگاه رادیویی اکو مسکو که متعلق به گازپروم مدیا است توسط هیئت مدیره تعطیل شد و امواج رادیویی آن توسط کانال دولتی اسپوتنیک تصرف شد.

قانون جدید، مجازات “گزارش جعلی جنگ” را به دلیل بی‌اعتبار کردن ارتش روسیه ۱۵ سال زندان معین کرده است. این امر باعث شده است که بسیاری از سردبیران، روزنامه‌نگاران خود را به خارج از کشور منتقل کنند.

بیرون غذا خوردن

یک کافه تریای معمولی و ارزان شوروی

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 
توضیح تصویر،

یک کافه تریای معمولی و ارزان شوروی

 

در زمان اتحاد جماهیر شوروی

در اتحاد جماهیر شوروی سه نوع مکان برای صرف غذا وجود داشت. ارزان – غذاخوری‌های کارخانه‌ها، که در آن می‌توانستید یک غذای سیرکننده را به قیمت یک روبل بگیرید. متوسط – کافه‌های ایستگاه راه آهن و بارها که می‌توانستید در آن‌ها ودکا بنوشید و کیک و چای‌شیر بخورید. و رستوران‌های گران‌قیمت – با غذاهای لذیذ کمیاب و سرویس میز مودبانه که از توان اکثر شهروندان شوروی خارج بود.

در ۳۱ ژانویه ۱۹۹۰ اولین مک‌دونالد در کل کشور افتتاح شد. هنوز زمان اتحاد جماهیر شوروی بود.

و حالا در روسیه …

در ۸ مارس مک‌دونالد تصمیم خود را برای تعطیلی موقت تمام رستوران‌های خود در روسیه و توقف فعالیت‌های تجاری در بازار روسیه اعلام کرد. مک‌دونالد، استارباکس، صاحبان کی‌اف‌سی و دیگران اعلام کردند که بخشی از کسب‌وکار خود را در روسیه تعطیل کرده‌اند (کی‌اف‌سی و برگر کینگ امتیاز شعبه دارند، بنابراین می‌توانند باز بمانند).

از زمان شروع جنگ در اوکراین، تعداد مشتریان در کافه‌ها و رستوران‌های مسکو کاهش یافته است. بازرگانان می‌گویند با کاهش شدید ارزش روبل، قیمت مواد غذایی ممکن است افزایش یابد و رستوران‌ها باید خود را با شرایط جدید وفق دهند.

مواد غذایی و کالاهای مصرفی

در زمان شوروی صف‌های بی‌پایان عادی بود

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 
توضیح تصویر،

در زمان شوروی صف‌های بی‌پایان عادی بود

 

در زمان اتحاد جماهیر شوروی

اتحاد جماهیر شوروی به عنوان کشوری با قفسه‌های خالی سوپرمارکت‌ها و کمبودهای دائمی شناخته می‌شد. صف‌های بی‌پایان، کمبود کالا، دلالان و معامله‌گران دست دوم عادی بود. هر منطقه کمبودهای خاص خود را داشت. دسترسی به خودروها و لوازم خانگی از بقیه سخت‌تر بود. کالاهای الکترونیکی، کفش‌های مناسب، کتاب‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، همه کمبود داشتند. شهروندان شوروی این واقعیت تلخ را می‌دانستند که قفسه‌های مغازه‌ها در غرب زیر انبوه کالاها در حال خم شده‌اند.

و حالا در روسیه …

در حال حاضر هیچ کس در مورد کمبود انبوه در روسیه حرفی نمی‌زند، اما اکنون وقفه‌هایی در خط تولید آغاز شده است. بسیاری از برندهای برتر بین‌المللی روسیه را ترک کرده، برخی دیگر عرضه را متوقف می‌کنند و یافتن منابع جایگزین آسان نخواهد بود.

بسیاری از برندهای برتر بین‌المللی روسیه را ترک کرده
 
توضیح تصویر،

بسیاری از برندهای برتر بین‌المللی روسیه را ترک کرده

 

اپل، مایکروسافت و سایر غول‌های فناوری عرضه و فروش فناوری جدید را در روسیه متوقف کرده‌اند.

شرکت‌های پستی دی‌اچ‌ال، فدکس، کوهنه+ناگل، مرسک و یوپی‌اس همگی تحویل مرسوله به روسیه را متوقف کرده‌اند.

از ماه مارس کل انواع خودروهای لادا برای اولین بار در تاریخ معاصر ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

آزار و اذیت مخالفان

در زمان اتحاد جماهیر شوروی

هر نوع آزاد اندیشی برابر با خیانت بود و سرکوب می‌شد. مخالفان شوروی مانند آندره ساخاروف، فیزیکدان معروف، از شهروندی محروم می‌شدند و زندانی یا در حبس خانگی بودند. برای گفتن یک جوک ضد شوروی در زمان استالین ممکن بود شما را تیرباران کنند یا به اردوگاه بفرستند، در زمان برژنف ممکن بود شما را به زندان روانی بفرستند یا در زمره افراد مشکوک قرار دهند.

و حالا در روسیه …

اتحاد جماهیر شوروی جنگ طاقت‌فرسایی را در افغانستان انجام داد. اجساد بسیاری از سربازان را در تابوت‌های رویین برگرداندند، اما گفت‌وگو درباره‌اش ممنوع بود. به شکل رسمی آن را "کمک بین‌المللی برای کشور برادر افغانستان" می‌نامیدند

منبع تصویر،GETTY IMAGES

 
توضیح تصویر،

اتحاد جماهیر شوروی جنگ طاقت‌فرسایی را در افغانستان انجام داد. اجساد بسیاری از سربازان را در تابوت‌های رویین برگرداندند، اما گفت‌وگو درباره‌اش ممنوع بود. به شکل رسمی آن را “کمک بین‌المللی برای کشور برادر افغانستان” می‌نامیدند

 

بیش از یک سال است که همه تجمعات اعتراضی ممنوع شده و از خیابان‌ها بیرون رانده شده‌اند. برای جلوگیری از انتخاب سیاستمداران مخالف انواع بهانه‌ها را می‌گیرند.

اعتراضات علیه جنگ در اوکراین سرکوب شده است. هزاران نفر در سراسر کشور دستگیر و جریمه یا بازداشت شده‌اند.

گروه OVD-info (یک سازمان غیردولتی دیگر که برچسب عامل خارجی به آن زده‌اند) که اطلاعاتی در مورد سرکوب‌های سیاسی جمع آوری می‌کند، بیش از ۵ هزار بازداشت را در ۶ مارس شمارش کرد. شاهدان گزارش دادند که این فقط مردم معترض به جنگ نبودند که دستگیر شدند. اکنون روس‌ها به دلیل “گزارش جعلی جنگ” جریمه می‌شوند. مدافعان حقوق بشر می‌گویند که در حال حاضر صدها پرونده وجود دارد. در قانون جدید پیش‌بینی شده است که پرونده‌های اداری با پرونده‌های کیفری دنبال شوند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.