بارندگی دوباره در اهواز حدود دو هزار نفر را راهی بیمارستان کرد

سه شنبه, 28ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

ahwaz-aludegi-hava

در پی بارندگی شب گذشته (دوشنبه ۲۶ آبان ماه) در اهواز بیش از هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

ساسان موگهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز امروز در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت: “بارندگی شب گذشته یک هزار و ۵۰۰ نفر از کلیک شهروندان اهواز را راهی مراکز درمانی کرد و البته با توجه به تداوم بارش‌ها این روند ادامه خواهد داشت.”

وزارت بهداشت در آخرین گزارش خود آمار افرادی را که پس از بارندگی شب گذشته دچار تنگی نفس شدند را حدود دو هزار نفر اعلام کرده است.

آقای موگهی با تاکید بر اینکه در موارد جدید تنها مشکل تنگی نفس در مراجعه کنندگان دیده شده، گفت: در تحقیقات صورت گرفته ماده‌ای که موجب تحریک سیستم تنفسی می‌شود در هوای شهر اهواز شناخته شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز بدون اشاره به نام این ماده محرک گفته زمانی‌که این ماده وارد سیستم تنفسی فرد می‌شود، ایجاد مشکل می‌کند، اما هیچ گونه علایم دیگری به جز تنگی نفس در این گونه خاص وجود ندارد.

این درحالی است که شهر اهواز برای دومین بار از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان آلوده ترین شهر جهان شناخته شده است. البته پس از اهواز، سنندج،کرمانشاه و یاسوج هم میان ۱۰ شهر اول آلوده دنیا جای گرفته‌اند.

در چند هفته اخیر با افزایش آلودگی در اهواز و بارندگی‌های مقطعی در این شهر بیش از شش هزار نفر از ساکنین این منطقه به دلیل کلیک مشکلات تنفسی و تهوع و سردرد به مراکز درمانی مراجعه کردند.

به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان، آنالیز نمونه‌ آب باران در بارندگی‌های هفته گذشته نشان داده میزان “نیترات” بالا بوده است که احتمال باران اسیدی را قوت می‌دهد.

هرچند هر نوع فعالیت نفتی ممکن است نیترات تولید کند اما آتش زدن مزارع هم می‌تواند “نیترات” تولید کند.

در همین حال گرد و غبار ناشی از کشورهای عربستان و عراق، آلودگی محیطی ناشی از کارخانه‌ها و پالایشگاه‌ها از دیگر دلایل آلودگی اهواز و شهرهای اطراف آن است. براساس گزارش‌های موجود این آلودگی‌ها سبب افزایش بیماری‌هایی نظیر سرطان شده است.
پیشتر نیز محمدحسن سرمست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز احتمال داده بود که مواد شیمیایی کارخانه‌های فعال در استان خوزستان و شست‌وشوی آلودگی آنها در هنگام باران، عامل بروز این دشواری‌های تنفسی بوده باشد.
وضعیت تهران خطرناک است

عباس آخوندی وزیر راه، مسکن و شهرسازی ایران نیز با ابراز نگرانی نسبت به کلیک افزایش آلودگی در شهرهای مختلف ایران گفت: “وضعیت آلودگی هوای تهران بسیار خطرناک و غیرقابل قبول است.”

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت با افزایش جمعیت تهران “قطعا شاهد کاهش آلودگی این ابرشهر نخواهیم بود.”

پس از افزایش تحریم‌ها علیه ایران، دستور طرح ضربتی افزایش تولید بنزین توسط رییس دولت دهم در سال ۱۳۸۹ صادر شد.

با مصرف این سوخت ساخت داخل آلودگی هوای پایتخت و کلان‌شهرهای ایران افزایش چشمگیری پیدا کرد، هر چند مسئولان دولتی معتقدند سرمای هوا، کمبود بارندگی و خودروهای فرسوده از دلایل افزایش آلاینده‌ها در شهر تهران است.

همچنین حسن آقاجانی مشاور وزیر بهداشت ایران سال گذشته گفت که ۴۴۶۰ نفر بر اثر آلودگی هوای تهران در سال ۱۳۹۱ جان خود را از دست داده‌اند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.