پزشکیان: با حذف غربالگری جنین، فقط فکر افزایش جمعیت هستند/ با افزایش تعداد معلولان، هزینه نگهداری آن‌ها چگونه تامین می‌شود؟

دوشنبه, 5ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

حاکمیت پولی ندارد که از معلولان نگهداری کند و قطعا تمامی هزینه ها و‌همچنین بار عاطفی و‌ روانی این مسئله فقط بر دوش خانواده هاست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به حذف غربالگری جنین، گفت: حذف غربالگری جنین نتیجه‌ای جز افزایش تعداد معلولان جامعه ندارد؛ در حال حاضر سازمان بهزیستی و دولت توان نگهداری از معلولان را ندارند و معلوم نیست با افزایش تعداد آنها قرار است چه اتفاقی بیفتد و هزینه های نگهداری آنها چگونه تامین شود.

مسعود پزشکیان در گفت وگو با “عصرایران” ضمن بیان این مطلب افزود: با اجرای طرح غربالگری جنین در چندسال گذشته به شدت آمار تعداد افراد معلول پایین آمده بود و معلوم نیست با حذف آن، چه تعداد افراد معلول به جامعه اضافه می‌شود. قطعا اجرای غربالگری یک ضرورت برای نظام سلامت و نظام اجتماعی کشور است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو ادامه داد: عزیزانی که نشستند و در طرح جوانی جمعیت، غربالگری جنین را حذف کردند از این طرف قضیه خبر نداشتند و فقط به دنبال افزایش جمعیت بودند، بدون اینکه توجه کنند چه نوع نسلی قرار است افزایش پیدا کند و چه انسان‌های در جامعه رشد کنند و به‌دنیا بیایند.

پزشکیان افزود: آدم هایی که معلول هستند و مشکل ذهنی و ژنتیکی دارند، بودنشان در جامعه چه مشکلی را حل می‌کند غیر از اینکه بارسنگینی را به دوش جامعه می گذارد.

وی خاطر نشان کرد: نگهداری از این افراد میلیاردها تومان در سال هزینه دارد و حاکمیت پولی ندارد که از معلولان نگهداری کند. قطعا تمامی هزینه ها و‌همچنین بار عاطفی و‌روانی این مسئله فقط بر دوش خانواده ها است.

این نماینده مجلس گفت: کمیسیون بهداشت در کمیسیون ویژۀ (اصل ۸۵) بررسی “طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده” نماینده داشت و معلوم نیست چرا اجازه دادند همچین ماده ای تصویب شود، که برای جامعه فقط هزینه روانی و مادی دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.