بهنام دارایی‌زاده: جنگ اوکراین به افزایش صادرات نفت ایران منجر شده است

جمعه, 9ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

بهنام دارایی‌زاده

صادرات نفت ایران دست‌کم به ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است

در پی عقب‌نشینی چین از خرید نفت روسیه، ایران در حال افزایش صادرات و تامین بخش بیشتری از نیازهای انرژی چین است.

روزنامه وال‌استریت‌ژونال روز پنج‌شنبه هشتم اردیبهشت، در گزارشی نوشت در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، صادرات نفت ایران، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد بیشتر شده است.

به نوشته این روزنامه، صادرات نفت ایران، در حال حاضر به ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

داده‌های اداره گمرک چین نشان می‌دهد که خرید نفت این کشور از روسیه، پس از شروع جنگ اوکراین، به نصف کاهش یافته است. ایران با افزایش تولید، سعی می‌کند بخشی از این بازار را به دست آورد.

وال‌استریت‌ژونال در بخش دیگری از گزارش روز پنج‌شنبه خود می‌نویسد در حال حاضر مصرف کنندگان انرژی، به دنبال یافتن جایگزین‌هایی برای نفت و گاز روسیه هستند تا از تحریم‌های غرب جلوگیری کنند.

بر پایه داده‌های منتشر شده، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، صادرات نفت ایران، بیشتر از هر کشور دیگری در خاورمیانه، رشد داشته و به بالاترین سطح از زمان خروج آمریکا از «برجام» و اعمال تحریم‌های ایالات متحده رسیده است.

هرچند ایران و روسیه در بسیاری از مسائل منطقه‌‌ای، مانند پشتیبانی از حکومت سوریه، منافع و رویکردهای مشابه‌ای دارند؛ اما واقعیت این است که در بازارهای انرژی «رقیب» هم به شمار می‌روند.

برخی از ترکیبات نفت ایران و روسیه مشابه است. بنابراین برای پالایشگاه‌های نفتی کشورهای مصرف کننده، جایگزین کردن نفت این دو با هم آسان است.

وال‌استریت‌ژونال در گزارش روز پنج‌شنبه خود، به نقل یک مقام دولتی ایران، نوشت هرچند ایران نفت خود را با تخفیف کمتری، در مقایسه با تخفیف روسیه می‌فروشد، اما همچنان مقام‌های چینی ترجیح می‌دهند بخش بیشتری از نیازهای انرژی خود را، دست‌کم در شرایط فعلی جنگ اوکراین، از ایران تامین کنند.

در حال حاضر ایران با ۲۰ درصد تخفیف، در مقایسه با قیمت‌های جهانی، نفت در اختیار چین قرار می‌دهد. در حالی که روسیه ۳۰ درصد تخفیف، برای فروش نفت به چین، در نظر گرفته است.

در دهم اسفند‌ماه گذشته، خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت چین خرید نفت از ایران را به طور چشمگیری افزایش داده و از اوج آن در سال ۲۰۱۷، پیش از تحریم‌های آمریکا، هم فراتر رفته است.

یک مقام دیگر ایرانی به روزنامه وال‌استریت‌ژونال گفت: ما آماده فروش نفت بیشتری هستیم. هدف این است که تولید را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم تا بتوانیم به محض اجرایی شدن مجدد «برجام»، روزانه یک میلیون بشکه نفت اضافی صادر کنیم.

ایران داده‌های مرتبط با فروش نفت خود را شفاف اعلام نمی‌کند. در طول سال‌های گذشته، ایران متهم شده است که با روش‌های مختلف، از جمله خاموش کردن رد‌یاب‌‌های نفت‌کش‌ها یا انتقال محموله‌های نفتی به کشتی‌های دیگر، داده‌های صادرات نفت خود را پنهان کرده است.

یک مقام مسئول دولتی به روزنامه وال‌استریت‌ژونال گفت صادرات فعلی نفت ایران، بیشتر از میزانی است که در گزارش‌های منابع بین‌المللی منتشر می‌شود. به گفته این مقام دولتی، صادرات نفت ایران هم‌اکنون به ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است که ۳۰۰ هزار بشکه از آن، از طریق کشورهای ثالث، به بندرهای چین می‌رود.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.