واکنش فرانسه به سخنرانی خامنه‌ای: «غیر قابل قبول»

پنجشنبه, 30ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

تنها ساعاتی پس از حمله آیت‌الله خامنه‌ای به اسرائیل و حامیان این کشور، به‌ویژه فرانسه، دولت فرانسه در واکنش به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی نظرات او را «غیر قابل قبول» خواند.

به گفته سخنگوی دولت فرانسه، نظرات رهبر جمهوری اسلامی تنها «مذاکرات پیش رو را پیچیده می‌کند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای که به گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران روز چهارشنبه برای «ده‌ها هزار» نیروی بسیجی سخنرانی می‌کرد در سخنانی شدیداللحن دولت ایالات متحده آمریکا را «راس استکبار» دانست.

او در ادامه سخنرانی خود در حمله‌ای شدیداللحن به اسرائیل که ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتمی متهم می‌کند این کشور را «سگ هار نجس منطقه یعنی رژیم صهیونیستی» خواند و در مقابل اسرائیل را متهم کرد که رژیم «نامشروعی» است که «جز شر چیزی برای دنیا نداشته است».

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود حامیان اروپایی اسرائیل را نیز بی‌نصیب نگذاشت و افزود که حمایت از «رژیم مفلوک» اسرائیل «مایه بی‌آبرویی برای اروپایی‌ها خواهد بود».

علی خامنه‌ای همچنین گفت: «ملت فرانسه باید خودش راه علاجی برای آن پیدا کند.»

در دور پیشین مذاکرات اتمی ایران با قدرت‌های جهانی که هفته گذشته در ژنو، سوئیس، برگزار شد، وزیر خارجه فرانسه به عنوان یکی از طرفین گفت‌وگو با تهران توافقی را که ظاهرا همه امیدوار به حصول آن بودند غیر قابل پذیرش دانست.

این موضع‌گیری لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، باعث شد که او در طول هفته گذشته آماج حملات اصول‌گرایان حامی آیت‌الله خامنه‌ای باشد.

به دنبال این موضع‌گیری، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، نیز در سفر چند روز پیش خود به اسرائیل وعده داد که تحریم‌های ایران سر جای خود باقی خواهد ماند تا این که فرانسه از قصد و نیت تهران مطمئن شود.

حال سخنگوی دولت فرانسه در روز چهارشنبه ضمن آن که سخنان آیت‌الله خامنه‌ای را غیرقابل قبول خوانده و در عین حال اشاره کرده که فرانسه خواهان موفقیت مذاکرات اتمی ژنو است گفته است که تنها نتیجه این سخنان این است که «مذاکرات اتمی را پیچیده می‌کند».

آیت‌الله خامنه‌ای سخنرانی خود را تنها ساعاتی پیش از آن ایراد کرد که طبق قرار وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون، مسئول گروه ۵+۱، در ژنو «ناهاری کاری» خواهد داشت که در واقع آغازگر مذاکرات ژنو ۳ خواهد بود.

آقای خامنه‌ای در سخنرانی روز چهارشنبه خود همچنین تاکید کرد که برای طرف ایرانی «خطوط قرمزی وجود دارد» که مذاکره‌کنندگان ایرانی «موظفند» آنها را رعایت کنند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.