وزارت خارجه روسیه اسرائیل را به همکاری با «رژیم نئونازی کی‌یف» متهم کرد

سه شنبه, 13ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

سرگی لاوروف (راست) در کنار ولادیمیر پوتین

سرگی لاوروف (راست) در کنار ولادیمیر پوتین

در حالی که واکنش منفی به اظهارات بی‌سابقه وزیر خارجه روسیه درباره یهودی‌ها ادامه دارد، وزارت خارجه این کشور روز سه‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، در بیانیه‌ای با تاکید بر موضع سرگئی لاوروف، دولت اسرائیل را به همکاری با «رژیم نئونازی» اوکراین متهم کرد.

در ادامه واکنش‌های خشمگینانه و تند اسرائیل به اظهارات بی‌سابقه وزیر خارجه روسیه که گفت «بزرگ‌ترین افراد یهودستیز خود ریشه یهودی داشته‌اند» و «هیتلر یهودی‌تبار بوده»، نخست ‌وزیر اسرائیل از سرگئی لاوروف خواست «استفاده ابزاری از هولوکاست را سریعا متوقف کند».

نفتالی بنت روز دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت، گفت: «من این اظهارات را وخیم تلقی می‌کنم. اظهاراتی که بر خلاف حقیقت و از اساس باطل است.»

به گفته آقای بنت، «هدف از دروغ‌های این‌چنینی متهم کردن خود یهودیان به فجیع‌ترین جنایات تاریخی است که علیه یهودیان رخ داده تا بار مسئولیت را از دوش ستمگران ضد یهودی بردارد».

ولادیمیر پوتین از پیش از تهاجم نظامی کشورش به اوکراین مدعی شده که یک هدف اصلی از این عملیات «نازی‌زدایی» در اوکراین است.

روسیه ادعای لزوم «نازی‌زدایی» از اوکراین را در ۶۸ روزی که از جنگ سپری شده، پیاپی تکرار کرده است. این درحالی است که ولودیمیر زلنسکی، که با رای اکثریت مردم اوکراین به ریاست جمهوری رسیده، خود یهودی است.

اما سرگئی لاوروف در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی ایتالیا که روز ۱۲ اردیبهشت پخش شد، افزود که «یهودی بودن ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، مانع از این حقیقت نیست که عوامل نازی در اوکراین وجود دارند».

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، روز دوشنبه خواهان پوزش‌خواهی روسیه شده بود. او تاکید کرد که پدربزرگ خودش به دست نازی‌هایی کشته شد که با هدف کشتار سیستماتیک یهودیان، می‌خواستند قوم یهود را نابود کنند.

به نوشته وای‌نت، در حالی که ابتدا گفته شده بود که وزارت خارجه اسرائیل سفیر روسیه در تل‌آویو را «احضار می‌کند»، دیدار آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه، با یک مقام وزارت خارجه اسرائیل «احضار سفیر برای تنبه» نبوده و در این دیدار در شامگاه دوشنبه تنها موضع اسرائیل به صراحت بیان شده است.

حال وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای رسمی با اصرار بر موضع آقای لاوروف و در پاسخ به یائیر لاپید، حکومت ولودیمیر زلنسکی را «رژیم نئونازی» خوانده و اسرائیل یعنی حکومتی یهودی را به همکاری با آن متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «ما به نظرات ضد تاریخی یائیر لاپید توجه کرده‌ایم، نظراتی که فقط بیانگر تصمیم دولت کنونی [در اسرائیل] به حمایت از رژیم نئونازیِ کی‌یف است.»

در این بیانیه همچنین آمده است که تاریخ از «نمونه‌های دردناک همکاری یهودیان با نئونازی‌ها» بسیار سراغ دارد.

در حالی که محکومیت اظهارات وزیر خارجه روسیه هم‌چنان ادامه دارد، این اصرار بر تکرار موضع می‌تواند به تیرگی در روابط روسیه و اسرائیل بینجامد.

در همین زمینه پیشتر وب‌سایت وای‌نت نوشته بود که ارزیابی دولت اسرائیل این است که روسیه درخواست اسرائیل را برای پوزش‌خواهی عملی نخواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل در روز سه‌شنبه، دولت‌های این کشور همواره به حساسیت روابط با روسیه نظر به موقعیت این کشور در سوریه و اقداماتی که اسرائیل علیه ایران در سوریه انجام می‌دهد، توجه داشته و تا حال به نرمی در قبال روسیه موضع گرفته‌اند.

اما بسیاری دیگر از وزیران و مقامات اسرائیل کماکان به سخنان سرگئی لاوروف واکنش تندی نشان دادند.

عومر بر- لو، وزیر امنیت داخلی، گفت اظهارات لاوروف «تکان‌دهنده، حاکی از بی‌بند و باری و خطرناک است. این سخنان نه تنها به یاد قربانیان هولوکاست لطمه می‌زند، بلکه یک جعل خطرناک بر اساس دروغ‌های یهودستیزان ایجاد می‌کند، به گونه‌ای که ترویج روایت دروغین را تشویق می‌کند و ممکن است به موجی از یهودستیزی نسبت به یهودیان در سراسر جهان، به‌ویژه در خود روسیه، منجر شود».

العازار اشترن، وزیر اطلاعات اسرائیل، نیز اظهار داشت که اظهارات لاوروف نشان داده که روسیه رعایت اصول اخلاقی را رها کرده و این سخنان رفتار ظالمانه ارتش روسیه در اوکراین را ترسیم می‌کند.

دولت اوکراین نیز واکنش تندی به اظهارات وزیر خارجه روسیه نشان داد. ولودیمیر زلنسکی گفت اظهارات لاوروف نشان می‌دهد که روسیه از جنگ جهانی دوم عبرت نگرفته است.

دمیترو کوله‌با، وزیر خارجه اوکراین، گفت که سخنان لاوروف عریان شدن وجود حقیقت تفکر نژادی و ضد اخلافی در تفکر مقامات مسکو است.

گئورگی لوگه‌بینسکی، یک عضو یهودی پارلمان اوکراین، که در ارتش اسرائیل نیز خدمت کرده، روز ۱۲ اردیبهشت در گفت‌وگویی با زبان عبری به شبکه کان اسرائیل گفت (بعد از اسرائیل) اوکراین تنها کشور دنیاست که رئیس‌ جمهوری، نخست ‌وزیر، وزیر دفاع و شمار زیادی از مقامات منتخب آن و برخی از اعضای مجلس آن یهودی هستند و ادعای روسیه در مورد وجود نازیسم در اوکراین، بحران اخلاقی در کرملین را ثابت می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز که خود یهودی است، در توییتر نوشت: «جهان وظیفه اخلاقی دارد تا علیه چنین لفاظی‌های نفرت‌انگیز و خطرناک سخن بگوید و از متحدین اوکراینی ما در برابر حمله وحشیانه کرملین حمایت کند.»

جاستین ترودو، نخست ‌وزیر کانادا، سخنان لاوروف را «یاوه‌گویی» نامید و گفت این ‌گونه سخن گفتن «غیرقابل قبول است».

موزه هولوکاست اورشلیم، اتحادیه ضد افترا در آمریکا و شمار زیادی از نهادهای اسرائیلی و یهودی در آمریکا نیز اظهارات سرگئی لاوروف را قویا محکوم کرده‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.