چهارمین روز اعتصاب غذای معلمان زندانی؛ منوچهر بختیاری به اعتصاب‌کنندگان پیوست

پنجشنبه, 15ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

همزمان با ادامه اعتصاب غذای سه معلم زندانی و یک فعال صنفی در اعتراض به برخوردهای امنیتی با معلمان، منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی محبوس در کرج، نیز به آنان پیوست.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز چهارشنبه گزارش داد که منوچهر بختیاری در حمایت از اعتصاب غذای اسماعیل عبدی در زندان مرکزی کرج دست به اعتصاب غذا زده است.

اعتصاب غذای اسماعیل عبدی، اسکندر(سوران) لطفی، و مسعود نیک‌خواه، سه معلم و فعال زندانی، از روز ۱۱ اردیبهشت آغاز شده و ابوالفضل رحیمی‌شاد، فعال صنفی معلمان، نیز از روز ۱۲ اردیبهشت در همراهی با این زندانیان دست به اعتصاب غذا زده است.

اسکندر لطفی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، و مسعود نیک‌خواه، عضو انجمن صنفی معلمان کردستان، روز ۱۱ اردیبهشت در خانه‌های خود در مریوان در استان کردستان بازداشت شدند.

اسماعیل عبدی، عضو کانون صنفی معلمان، نیز در اعتراض به صدور احکام امنیتی برای فعالان صنفی از روز ۱۱ اردیبهشت اعتصاب غذا کرده است.

یک روز پیش از تجمع سراسری معلمان و در آستانه روز جهانی کارگر، ماموران امنیتی علی‌اکبر باغانی، رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی و صلاح سرخی را بازداشت و ده‌ها معلم دیگر را احضار کردند.

بر اساس گزارش فعالان صنفی، همچنین در تجمع معلمان در بوشهر در ۱۱ اردیبهشت محمود ملاکی، محسن عمرانی، اصغر حاجب و امانی‌فر بازداشت شدند.

در همین حال منصوره عرفانیان، هادی صادق‌زاده در مشهد، حسین سلامی در ساری، و لطیف روزیخواه در جلفا، از جمله دیگر معلمانی بودند که در تجمع‌های معلمان در این روز بازداشت شدند.

همچنین به گزارش کانال صنفی معلمان، پرونده وحید گودرزی و ایرج انصاری، دو معلم بازداشت شده در همدان، به دادگاه انقلاب این استان ارجاع شد.

پیش از تجمع روز ۱۱ اردیبهشت، معلمان ایران در اول اردیبهشت نیز تجمعی سراسری در شهرهای مختلف برگزار کردند اما در تهران ماموران امنیتی مانع از تجمع در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش شدند و حدود ۷۰ معلم را چندین ساعت بازداشت کردند.

در روزهای پس از آن نیز گزارش شد که از یک روز قبل از تجمع سراسری، اینترنت تلفن همراه دست‌کم ۱۵ فعال صنفی در تهران و کرج به «دستور مراجع ذی‌صلاح» قطع شده بود.

معلمان ایران سال گذشته بارها دست به تجمع و تحصن سراسری زدند. پس از این اعتراضات، صدها نفر از معلمان به حراست آموزش و پرورش یا نهادهای امنیتی احضار شدند و شماری از معلمان و فعالان صنفی بازداشت و به زندان محکوم شدند.

این تجمعات در اعتراض به آیین‌نامه ناقص رتبه‌بندی، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب مستمر و سیستماتیک فعالان صنفی برگزار شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.