«توقف اطلاع‌رسانی» در عین افزایش شمار قربانیان الکل دست‌ساز در هرمزگان

پنجشنبه, 15ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

همزمان با افزایش شمار قربانیان و مسموم‌شدگان الکل دست‌ساز در استان هرمزگان، اطلاع‌رسانی در این باره از روز دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت، «متوقف شده» است.

بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در شامگاه دوشنبه، تعداد جان‌باختگان الکل دست‌ساز در این استان به هشت نفر و تعداد افراد بستری‌شده در آی سی یو به ۱۷ نفر رسیده بود.

در این گزارش همچنین شمار کل مسمو‌م‌شدگان ۵۹ نفر و تعداد افراد تحت دیالیز نیز ۳۰ نفر اعلام شده بود.

اما در حالی که منابع غیررسمی از افزایش شمار قربانیان و مسموم‌شدگان خبر می‌دهند و برخی منابع نیز آمار واقعی را بیش از آمارهای رسمی اعلام می‌کنند، خبرگزاری دولتی ایرنا روز چهارشنبه از توقف ارائه گزارش رسمی از آمار تلفات الکل دست‌ساز در هرمزگان از سه روز پیش خبر داد.

این در حالی است که به گزارش این خبرگزاری تا ظهر روز سه‌شنبه، ۱۳ اریبهشت، دست‌کم دو نفر دیگر افزون بر آخرین آمار رسمی منتشرشده در شامگاه دوشنبه، جان خود را بر اثر نوشیدن مشروب الکلی دست‌ساز از دست داده‌اند.

در همین زمینه فرمانده انتظامی شهرستان بندرعباس شامگاه دوشنبه از «شناسایی و دستگیری هشت نفر از عاملین توزیع‌کننده مشروبات الکلی» در این شهرستان خبر داده و گفته بود که در بازرسی از خانه‌های این افراد، ۱۲۷۸ لیتر مشروب الکلی پیدا شده است.

از آنجا که فروش مشروب الکلی در ایران از لحاظ قانونی ممنوع است، تهیه و فروش این کالا در کشور به کسب‌وکاری زیرزمینی تبدیل شده است و به دلیل استاندارد نبودن این تولیدات هر سال عده‌ای از مصرف‌کنندگان جان خود را به دلیل نوشیدن آن‌ها از دست می‌دهند.

در خرداد سال گذشته نیز دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مسمومیت ۱۹ نفر به دلیل مصرف این مشروبات و مرگ دست‌کم یک نفر طی یک هفته در این استان خبر داده بود.

در اردیبهشت‌ ۱۳۹۹ نیز مدیر فوریت‌های پزشکی استان فارس از سه‌رقمی شدن تعداد جان‌باختگان ناشی از مسمومیت الکلی در این استان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران خبر داد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.