فقدان ایمنی کار؛ مرگ یک کارگر در مشگین شهر

یکشنبه, 18ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ماه، در سایه فقدان ایمنی محیط و شرایط کار، یک کارگر در شهرستان مشگین شهر بر اثر سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد. ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده ‌که رتبه بسیار پایینی است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، روز جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، یک کارگر نگهبان شاغل در پل معلق واقع در مجموعه نمونه گردشگری خیاو تا گردولی شهرستان مشگین شهر استان اردبیل دچار حادثه سقوط شد.

هویت این کارگر عسگر حسین زاده و ۲۱ساله عنوان شده است.

بنابر این گزارش، کارگر مذکور طی این حادثه جان خود را از دست داده است.

حوادث سالانه ناشی از کار در ایران

به گزارش ایلنا، معاون وزیر کار اعلام کرد: سالانه حدود ۸۰۰ کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار در کشور فوت می‌کنند.

بر اساس این گزارش، برابر اعلام نظر کارشناسان، حوادث ساختمانی بیش‌ترین آمار تلفات نیروی کار را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد و در وقوع بیش از ۸۰ درصد حوادث کار، عامل انسانی تاثیرگذار بوده است.

در همین راستا، ابوالفضل اشرف منصوری فعال حوزه کار حوادث کار را ضایعه بزرگی برای کارگران و خانواده‌های آن‌ها دانسته و می‌گوید: به دلیل تعدد آماری در کشور، آمار حوادث ناشی از کار مشخص نیست و به طور معمول همه ساله با حوادث ناشی از کار روبه رو هستیم.

وی می‌گوید: بخشی از این موضوع به این دلیل است که می‌خواهیم ضوابط اجرایی و الزامات را صرفا از طریق بازرسان پیاده کنیم در حالی که در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه هستیم.

هرانا پیشتر در گزارشی که به مناسبت روز جهانی کارگر منتشر کرده به وضعیت حوادث ناشی از کار از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ پرداخت.

بنا بر گزارش مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی بررسی ۳۷۳۰ گزارش‌ کارگری منتشر شده در ۱۲ ماه اخیر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱)، کشته و مصدوم شدن دست‌کم ۱۰۸۹۵ کارگر در این مدت در پی حوادث کار توسط رسانه‌ها یا سازمان‌های فعال در این حوزه مخابره شده است.

حداقل ۱۰۰۸۴ کارگر در طی یکسال اخیر در طی حوادث کار مجروح شدند. طی ۱۴ گزارش یا اظهار نظر رسمی در سطح کشوری و استانی مسئولین از زخمی شدن ۹۳۸۵ تن خبر دادند، علاوه بر این موارد، ۶۹۹ گزارش دیگر نیز توسط نهادهای مدنی یا کارگری گردآوری و اطلاع رسانی شده است.

دستکم ۸۱۱ تن از کارگران نیز در همین مدت در طی حوادث کار جان خود را از دست دادند. مسئولین و نهادهای مربوطه طی ۱۳ گزارش رسمی از جان باختن ۴۳۸ کارگر خبر دادند، نهادهای مستقل نیز تعداد ۳۷۳ مورد جان باختن کارگران که در اظهار نظر مسئولین مورد اشاره قرار نگرفته بود را جمع آوری و بروزرسانی کردند.

علیرغم قابل توجه بودن آمارهای فوق باید اشاره کرد به دلیل عدم شفافیت نهادهای متولی و مسئولین در امر اطلاع رسانی عمده موارد مرتبط با حوادث کار به رسانه‌ها راه پیدا نمی‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.