بیژن صف سری: دو شوت در یک زمین

پنجشنبه, 30ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

bijan-safsari

دو واقعه مهم قبل از آغاز دوره جدید مذاکرات ژنوـ که به باور این قلم دو رویداد مهم تاریخی خواهند شد ـ تمام پیش بینی های مربوط به روند و نتیجه مذاکرات اتمی ایران و گروه۵+۱ را تحت الشعاع قرار داده است.

ابتدا واقعه انفجار های مهیب در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی در بیروت است که تعدادی از هم وطنان و افراد بیگناه در این ماجرا جان خود را از دست دادند ودیگری سخنان رهبر نظام ولایی در جمع بسیجیان که تنها با اختلاف چند ساعت از برگذاری دوره جدید این مذاکرات در ژنو، بیان و بلافاصله در سطع جهان منتشر می شود. طبعا با در نظر داشتن اهمیت این مذاکرات، این دو خبر در راس اخبار روز جهان قرار می گیرد و از اهم اخبار مهمترین رسانه های دیداری و نوشتاری در فضای مجازی و حقیقی می شود و بنا بر سرشت اطلاع رسانی سوژه ای داغ برای بسیاری از تحلیل گران و مفسران می گردد.

در این میان اما، صرف نظر ازنتیجه این دوره از مذاکرات که بی شک بی تاثیر از وقوع این دو اتفاق نخواهد بود، آنچه نادیده گرفته می شود (یا دست کم نگارنده ندیده است) چرایی و انگیزه وقوع این دو واقعه، آن هم قبل از آغاز دور جدید این مذاکرات است، خاصه که تحلیل های مغرضانه برخی از مفسران و تحلیل گران هم باعث تعجب است.

در خصوص انفجار های دو گانه در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی در بیروت، بسیاری از تحلیل گران، خاصه مخالفان نظام، اظهارات مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر دست داشتن اسرائیل دراین واقعه تروریستی را اتهامی واهی دانسته وبر عکس اظهارات گروهک وابسته به القاعده “عبدالله عزام” که مسئولیت این انفجار ها را برعهده گرفته اند. دلیل چنین عمل وحشیانه ای را هم دخالت و حضور جمهوری اسلامی در مسائل داخلی سوریه و انگیزه اصلی این ماجرا دانسته اند. حال آنکه اظهارات و واکنش های نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به ویژه از زمان آغاز این دوره از مذاکرات، بسیار موجه تر از ادعای گروهک بی نام و نشان “عبد الله عزام “است؛ خاصه که امروز با برملا شدن توافقات پنهانی اسرائیل با فرانسه در ماجرای مخالفت لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه در دور قبلی مذاکرات، تعمق بر ادعای مقامات جمهوری اسلامی را موجه می سازد. طرفه آنکه نخست وزیر اسرائیل ضمن دیدارهای خود با سران کشور های عضو گروه ۵+۱ با هدف برهم زدن اجماع هیات مذاکره کننده در پایان دادن به مناقشات هسته ای جهان با جمهوری اسلامی، تاکنون چندین بار به صراحت اعلام نموده که اسرائیل برای رفع نگرانی های خود بدون در نظر داشتن نتیجه این مذاکرات راسا اقدام خواهد کرد.

اما واقعه دوم که اظهارات اخیررهبری نظام در جمع بسیجیان است، بی شک سنگ اندازی جدید حضرتش درروند مذاکرات خواهد بود و باعث به تاخیر افتادن توافقات میگردد.
اظهارات اخیر آقای خامنه ای همچون همه گفته های ایشان، ناشی از تحت تاثیر قرار گرفتن از اظهارات اطرافیان در بیت است که غالبا بعنوان کارشناس و متخصص در خصوص وقایع روز جهان به ایشان ارائه طریق می کنند. مگر می شود شیخ شاعر مسلک دیروز و دیکتاتور امروز بدون مشاورباشد؟ چنین است که حضرتش با قبول این تحلیل های بدور از عقلانیت، بی درایت و تعمق عالمانه ای که از یک رهبر انتظار می رود، بدون ملاحظات زمامداری، کشور پهناوری چون ایران با چنین سابقه تاریخی، افاضاتی بر زبان می رانند که آدمی را بیاد این حرف سنجیده از حاج شیخ محمد حسین بروجردی می اندازد که در پاسخ به یاوه گوئیهای واعظی که مردمی را به ستوده آورده بود پیام داد: ‌ای شیخ سخن گفتن نمی‌دانی، سخن نگفتن را هم نیز ندانی؟!

الغرض به باور این قلم یکی از دلایل اصلی بمب گذاری اخیر در بیروت، تحریک به سخنان بی سر و ته گفتن حضرت “آقا” بود تا تلاش هیات مذاکره کننده اعزامی این بار هم با مانع بی درایتی رهبری نظام مواجه شود. الحق که عاملان و دست اندر کاران این بمب گذاری نیز با این عمل وحشیانه به هدف خود نائل گردیدند.
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.