عفو بین‌الملل حکومت ایران را در پرونده احمدرضا جلالی به «گروگان‌گیری» متهم کرد

پنجشنبه, 29ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

احمدرضا جلالی از سال ۱۳۹۵ در زندان است

رادیو فردا

سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای حکومت جمهوری اسلامی را متهم کرد که احمدرضا جلالی، تبعه ایران و سوئد، را «گروگان» گرفته و به «مهره‌ای در یک بازی سیاسی بی‌رحمانه» تبدیل کرده است.

درست در آخرین روز دادگاه حمید نوری در سوئد، خبرگزاری ایسنا از اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی زندانی ایرانی-سوئدی، تا پایان ماه جاری خبر داد، اما مسئولان ایرانی همچنان می‌گویند که ارتباطی بین این دو موضوع «نیست».

در حالی که قوه قضاییه ایران اعلام کرده است که حکم اعدام برای آقای جلالی «قطعی است» و حتما اجرا خواهد شد، وزارت خارجه ایران از بررسی به تعویق افتادن اجرای حکم خبر داده است.

عفو بین‌الملل، سازمان مدافع حقوق بشر، می‌گوید که حکومت احمدرضا جلالی را به «گروگان گرفته» تا دو کشور سوئد و بلژیک را به معامله در پرونده دو مقام سابق جمهوری اسلامی وادار کند.

به گفته دیانا الحاوی، مدیر بخش خاورمیانه در این سازمان، حکومت ایران از آقای جلالی به عنوان «مهره‌ای در یک بازی سیاسی بی‌رحمانه» بهره می‌گیرد تا «بر روند قانونی در سوئد و بلژیک اثر بگذارد».

خانم الطحاوی در ادامه ایران را به «جنایت گروگان‌گیری» متهم کرده و خواستار تحقیقات در این زمینه شده است.

اشاره این مدیر عفو بین‌الملل از دو مقام سابق به حمید نوری، دادیار سابق، و اسدالله اسدی، دیپلمات سابق، است.

حمید نوری متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج در سال ۱۳۶۷ مشارکت داشته است. دادگاه‌های رسیدگی به اتهامات او در ماه‌های گذشته با شهادت ده‌ها شاهد در سوئد برگزار شد.

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانیِ حدوداً ۵۰ ساله که در سفارت ایران در اتریش شاغل بود، هم در دادگاه ثابت شده است که ماده‌ای انفجاری به وزن نیم کیلوگرم را در اختیار یک زوج ایرانی ساکن در بلژیک قرار داده تا همایش سازمان مجاهدین خلق را هدف حمله قرار دهند. او هم‌اکنون در حال گذراندن ۲۰ سال حبس خود در بلژیک است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.