جبهه ملی ایران: روز «استقلال» و «آزادی» فرخنده باد

پنجشنبه, 29ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

 

روز «استقلال» و «آزادی» فرخنده باد

۲۹ اردیبهشت۱۴۰۱ مصادف با یکصدوچهلمین سالروز تولد دکتر محمد مصدق، رهبر جبهه ملی ایران است. از چند سال قبل پیروان آن بزرگ مرد، روز ۲۹ اردیبهشت سالروز تولد مصدق را روز استقلال و آزادی نامیدند. در این ایام که فقدان آزادی درد بزرگ و اصلی جامعه ایران است و آتش استبداد و دیکتاتوری خرمن هستی ملت ایران را می سوزاند و در زمانی که استقلال وطن ما دستخوش تهاجم و تطاول قدرت های بیگانه است و قدرت های جهانی برای کشور ما تعیین تکلیف می کنند و دولت روسیه منافع ملی ما را به نفع خود مصادره می نماید، یاد آوری و گرامیداشت روز استقلال و آزادی اهمیتی صد چندان پیدا کرده است.

مصدق در روز ۲۹ اردیبهشت ۱۲۶۱ خورشیدی در تهران متولد شد. او از نوجوانی به عرصه فعالیت های اجتماعی و سیاسی گام نهاد. در سن ۲۴ سالگی از آزادیخواهان و فعالان انقلاب مشروطیت بود به همین جهت او انتقال دهنده و پیام آور اهداف آزادیخواهانه و استقلال طلبانه و قانون گرایانه ی آن انقلاب به نسل های بعدی بود. او سال ها در سمت های مختلف مانند استانداری، وکالت، وزارت و سرانجام نخست وزیری به این مرز و بوم از جان و دل خدمت کرد. او در بیش از ۷۰ سال زندگی سیاسی خود همواره تلاش کرد تا از استقلال کشور و آزادی های مردم ایران دفاع و صیانت نماید. او به درستی استقلال و آزادی را زیر بنای برقراری حاکمیت ملی و مردم سالاری می دانست. بدیهی است که حاکمیت ملی است که می تواند بنیان همه پیشرفت ها و توسعه های پایدار و سرمنشاء سعادت و رفاه ملت ایران باشد. فقدان استقلال به طور یقین با محو آزادی و برقراری استبداد و دیکتاتوری همراه است. روشن است که به دنبال استبداد، فساد و عقب ماندگی و به هدر رفتن منافع ملی و فقر و فلاکت ملت از راه خواهند رسید.

از مصدق جز راستی و صداقت و تقوای سیاسی دیده نشد. او هرگز به مردم دروغ نگفت و وعده ی نادرست نداد. او درستکار و پاک دست بود و هرگز اجازه نداد تا در حوزه مدیریتش نا پاکی و خیانت نسبت به اموال مردم از هیچ فردی سر بزند. او به علم و تخصص به شدت معتقد بود و همواره همکاران خود را در هر زمینه از دانشمندان و متخصصین آن عرصه انتخاب می کرد. او به عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت و حمایت از اقشار فرو دست جامعه عمیقا باور داشت و سازمان تامین اجتماعی را در راستای همین اهداف بنیان گذاشت. مصدق در حالیکه خواهان روابط دوستانه توام با احترام متقابل با تمام قدرت ها و همه جامعه جهانی بود، درعین حال زیر سلطه هیچ قدرتی قرار نگرفت و حاضر به باج دهی به هیچ قدرت و ابر قدرتی نگردید و هرگز حاضر نشد برای ماندن در قدرت، منافع ملی ایران را پیش پای مطامع و منافع بیگانگان قربانی نماید. مصدق در مدت ۲۸ ماه نخست وزیری خود چنان کارنامه درخشان از خدمات بنیادی به این مرز و بوم ارائه کرد که از انقلاب مشروطیت تا امروز از هیچ دولت مرد دیگری مشاهده نشده است. دکتر مصدق برای پیروانش تنها یک شخصیت سیاسی ملی و به تاریخ پیوسته نیست، بلکه مجموع افکار و گفتار و اعمال او در طول بیش از هفتاد سال زندگی سیاسی، مکتب و الگویی را می سازد که عمل کردن به آن ضامن اعتلا و پیشرفت و عظمت وطن عزیزمان ایران خواهد بود و هم اکنون نقشه راه برای عبور از بحران های خطیر کنونی و ساختن آینده ایران می باشد

   تهران – ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ خورشیدی

   هیات رهبری اجرائی جبهه ملی ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.