حقابه دریاچه ارومیه باید تامین شود

جمعه, 30ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

رئیس سازمان محیط زیست گفت: حقابه دریاچه ارومیه باید تامین شود.

علی سلاجقه امروز ۳٠ اردیبهشت در مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه در رشکان با بیان اینکه سهم هر مجموعه در تامین حق آبه دریاچه ارومیه مشخص است، افزود: حق آبه دریاچه ارومیه باید از راههای مختلف از جمله رهاسازی آب به سمت دریاچه، کنترل و کاهش ۴۰ درصدی مصارف آب از  سوی جهاد کشاورزی تامین شود که متاسفانه تاکنون اتفاق نیافتاده است.

وی گفت: وزارت نیرو موضوع تامین حق آبه دریاچه ارومیه را با رهاسازی ها به سمت دریاچه آغاز کرده است که بقیه دستگاههای ذیربط نیز باید در این خصوص اقدامات لازم و تکالیف خود را انجام دهند.

سلاجقه افزود: علاوه بر اقدامات سخت افزاری در قالب پروژه های مختلف که اجرا شده است، ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح نرم‌افزاری جامعی ارائه داده است که در این راستا اقداماتی از جمله تغییر الگوی کشت، کارهای ترویجی توسط جهاد کشاورزی انجام و معیشت جایگزینی برای مردم منطقه در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه دیگر مسئله ملی نیست بلکه یک موضوع بین المللی است، گفت: مسایل محیط زیستی مختص منطقه خاصی نیست و بهم پیوسته بوده و درکل دنیا نسبت به مسایل زیست محیطی حساسیت وجود دارد.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد:عزم دولت برای احیای دریاچه ارومیه جدی است و کلیه اعتباراتی که به نجات دریاچه ارومیه کمک می کند،تخصیص می یابد، دولت نمی خواهد دریاچه به حال خود رها شود.

سلاجقه اظهار کرد:اقدامات سخت افزاری و احداث سد و تونل انتقال آب تفریبا اتمام یافته که امید است تا شهریور ماه به بهره برداری رسیده و آب به دریاچه منتقل شود تا این دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیکی برسد.

وی با اشاره به لایحه حمایت از محیط بانان و با بیان اینکه بیش از ۸۰ میلیون محیط بان در کشور وجود دارد، گفت: محیط بانان ضابط قضایی محسوبند و با اسلحه مواجهند که در جهت حمایت از محیط بانان، لایحه حمایت از محیط بانان جهت اصلاح قانون به مجلس ارایه شده تا مشکلات محیط بانان مرتفع شود.

تولد توله یوزهای ایران دستاورد بزرگ علمی برای کشور بود

سلاجقه با اشاره به موضوع تولد توله های یوز “ایران” و تلف شدن ۲ توله افزود: از زمان جفت یابی تا زایمان “ایران” از تمام ظرفیتهای علمی استفاده شد.کلیه مراقبتها انجام شد و از مشاوره های و تجارب بین المللی دامپزشکان بنام دنیا بهره گرفته شد و در نگهداری آنها از مجرب ترین افراد که دوره های مختلف دیده اند استفاده شد.

وی با بیان اینکه حفظ و تکثیر گونه در معرض خطر بسیار سخت است، افزود: از تمام ظرفیتهای بین المللی و ملی برای نگهداری از یوز ایران و توله هایش استفاده شد.

سلاجقه با تاکید براینکه زایمان ایران با حضور دامپزشکان با تجربه و با استفاده از کلیه امکانات انجام شد، گفت: اما ضروری است امکانات صحرایی حیات وحش تجهیز شود.

رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: کمیته حقیقت یاب برای بررسی تلف شدن توله یوزها در نظر گرفته شده است و هر گونه قصوری را مورد بررسی قرار میدهند.

وی با بیان اینکه تولد ۳ توله یوز ایران دستاورد علمی بسیارخوبی بود و باعث شعف مردم شد، گفت: تولد توله یوزها نشان داد جامعه علمی کشور می تواند گونه های در حال انقراض را احیا کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.