رقابت بیش از ۲۴۷هزار داوطلب در ایستگاه پایانی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

جمعه, 30ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

بیش از ۲۴۷ هزار داوطلب آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ از صبح امروز رقابت خود را در سومین و آخرین روز برگزاری این آزمون برای کسب صندلی‌های ارشد دانشگاه‌ها آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، اولین روز برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از صبح روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری در حوزه‌های امتحانی آغاز شد و تعداد ۶۴۷ هزار و ۲۰۹ داوطلب (با احتساب علاقه‌مندی به شرکت در مجموعه امتحانی دوم) در این آزمون شرکت کردند که ۳۳۹ هزار و ۹۰۶ نفر آنها زن و مابقی مرد بودند. در واقع ۵۳ درصد داوطلبان این آزمون را زنان تشکیل می‌دادند.

دومین روز آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیز از ساعت ۸:۳۰ دقیقه روز گذشته پنج شنبه ۲۹ اردیبهشت با شرکت ۳۳۱ هزار و ۳۵۹ داوطلب در ۳۵ رشته دانشگاهی آغاز شد و امروز جمعه ۳۰ اردیبهشت ماه جاری نیز ۲۴۷ هزار و ۶۳۳ داوطلب در ۳۷ رشته امتحانی این آزمون رقابت می کنند.

آمار ثبت‌نام کنندگان برای آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ در مقایسه با آمار داوطلبان آزمون سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۲ هزار و ۳۵۸ نفر بیشتر شده است. تعداد کل رشته‌های امتحانی این آزمون نیز ۱۳۵ کد رشته امتحانی است.

در گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون ارشد امسال، ۲۴۹ هزار و ۷۸۴ نفر زن و ۱۸۵ هزار و ۲۷۷ نفر مرد شرکت کردند و در مجموع ۴۳۵ هزار و ۶۱ نفر داوطلب علوم انسانی هستند.

در گروه آزمایشی علوم پایه مجموعا ۳۵ هزار و ۹۹۱ نفر داوطلب شرکت کردند که ۲۴ هزار و ۶۷ نفر آنها زن و ۱۱ هزار و ۹۲۴ نفر مرد هستند.

در گروه آزمایشی فنی و مهندسی نیز ۱۱۹ هزار و ۹۸۷ نفر داوطلب آزمون ارشد ۱۴۰۱ شدند، که از این تعداد ۳۲ هزار و ۷۸ نفر زن و ۸۷ هزار و ۹۰۹ نفر نیز مرد هستند.

در گروه آزمایشی کشاورزی و منابع طبیعی ۱۳ هزار و ۱۷۷ نفر شرکت کردند که ۶ هزار و ۸۴۰ نفر زن و مابقی مرد هستند.

در گروه آزمایشی هنر نیز ۴۰ هزار و ۵۹۸ نفر داوطلب آزمون داشتیم که ۲۵ هزار و ۶۶۳ نفر آنها زن و مابقی مرد هستند. در گروه دامپزشکی نیز ۲ هزار و ۳۹۵ نفر داوطلب شرکت کردند که از این تعداد هزار و ۴۷۴ نفر زن و ۹۲۱ نفر مرد هستند.

تعداد حوزه‌های امتحانی آزمون کارشناسی ارشد امسال ۲۸۱ حوزه امتحانی اصلی و هزار و ۷۷۰ حوزه فرعی در ۱۸۶ شهرستان مختلف کشور است.

پس از برگزاری آزمون و تصحیح اوراق نتایج اولیه به صورت کارنامه تنظیم و این کارنامه اواخر خرداد ماه از طریق سازمان سنجش منتشر می‌شود و مجازین انتخاب رشته اوایل تیر ماه می‌توانند پس از مطالعه دفترچه راهنما حداکثر صد کد رشته و محل را از میان کد رشته و محل‌های موجود انتخاب کنند.

استخراج و اعلام فهرست معرفی‌شدگان چند برابر رشته‌های خاص برای آزمون‌های تشریحی، عملی و مصاحبه و علمی و غیره و اعلام اسامی چند برابر ظرفیت اواسط تیر ماه انجام می‌شود.

همچنین زمان انجام آزمون‌های تشریحی و مصاحبه ارگان‌ها و رشته‌های خاص نیز نیمه دوم تیر ماه اعلام خواهد شد. در نهایت استخراج و اعلام فهرست اسامی نهایی پذیرفته‌شدگان آزمون در هفته اول شهریور ماه از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور انجام خواهد شد.

گزینش اولیه بر اساس نمره کل حاصل از ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد از معدل تراز شده دوره کارشناسی با رعایت ضوابط مربوط انجام خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.