انتقاد از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به‌خاطر سفر برنامه‌ریزی شده به سین‌کیانگ چین

یکشنبه, 1ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

رادیو فردا

یک گروه ۴۰ نفره از سیاستمداران ۱۸ کشور با انتقاد از سفر برنامه‌ریزی شده میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، به ایالت مسلمان‌نشین سین‌کیانگ چین، هشدار دادند که این سفر می‌تواند «خدشه‌ای دائمی» به اعتبار و حیثیت این سازمان وارد کند.

در بیانیه‌ای که پیش از انتشار به رویت روزنامه بریتانیایی گاردین رسیده است، سیاستمداران اتحاد بین پارلمانی چین موسوم به «آیپاک»، پکن را به سازمان‌دهی «یک تور نمایشی» متهم کردند.

آن‌ها به‌ویژه از این‌که دولت چین از محدودیت‌های همه‌گیری کرونا به عنوان پوششی برای جلوگیری از بازدید آزادانه استفاده کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

خانم باشله قرار است بازدید خود از شهر کاشغر و اورومچی در سین‌کیانگ را از دوشنبه ۲۳ ماه مه (دوم خرداد) آغاز کند.

بنا بر برآوردهای سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای حقوق بشری، دست‌کم یک میلیون نفر از جامعه اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان در سین‌کیانگ در زندان‌ها یا اردوگاه‌های این منطقه نگه‌داری می‌شوند.

ایالات متحده و شماری دیگر از کشورهای غربی رفتار چین با اقلیت اویغور ساکن آن‌جا را «نسل‌کشی» خوانده‌اند، اتهامی که پکن «دروغ قرن» می‌نامد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بیش از یک‌ سال قبل از دولت چین خواسته بود که به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اجازه دهد در مورد اتهام بدرفتاری با مسلمانان اویغور ایالت سین‌کیانگ و مردم تبت تحقیق کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.