تداوم حضور در بند امنیتی؛ گزارشی از آخرین وضعیت امیرحسین مرادی و علی یونسی

سه شنبه, 3ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

 

خبرگزاری هرانا – امیرحسین مرادی و علی یونسی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، با گذشت بیش از دو سال از زمان بازداشت، کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برند. نگهداری آنان در سلولهای بند امنیتی ۲۰۹ در حالی صورت می گیرد که هر یک به تازگی به ۱۶ سال حبس محکوم شده اند و قانونا دلیلی برای نگهداری آنان در شرایط امنیتی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امیرحسین مرادی و علی یونسی دانشجویان بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف، با گذشت ۷۷۴ روز از زمان بازداشت، کماکان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می برند.

رضا یونسی، برادر علی یونسی در خصوص وضعیت این دانشجویان بازداشتی به گزارشگر هرانا گفت: “آن ها همچنان در بند ۲۰۹ زندان اوین در کنار افرادی با جرائم مختلف به سر می برند و  کف زمین در سلول‌های تنگی که چراغ ۲۴ ساعته روشن است می‌خوابند.”

رضا یونسی در ادامه سخنان خود افزود “تنها ۲ روز در هفته و برای مدت ۲۰ دقیقه به آن ها اجازه هواخوری داده می شود. آن ها طی یکسال گذشته هر دو هفته یکبار به صورت کابینی با خانواده خود ملاقات داشته و هفته ای تنها دوبار و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه اجازه برقراری تماس تلفنی داشته اند”.

مصطفی نیلی، وکیل این افراد پیشتر از برگزاری آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات امیرحسین مرادی و علی یونسی در روز یکشنبه ۲۸ فروردین‌ماه در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران خبر داده بود. این دانشجویان نهایتا از سوی قضات این شعبه هر یک به ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

این وکیل دادگستری در سحنان خود اظهار داشته بود “در این پرونده رسما قانون-حداکثر مدت بازداشت موقت دو سال، زیر پا گذاشته شده و آقایان حاضر نیستند این دو دانشجوی نخبه را از بند ۲۰۹ به بند عادی منتقل کنند”.

علی یونسی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر و امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۲۲ فروردین ۹۹ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. گفته می‌شود بازداشت این دانشجویان، توسط ماموران لباس شخصی، بدون ارائه حکم قضایی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۹ این دانشجویان را به همکاری با یکی از گروههای اپوزیسیون (مجاهدین خلق) متهم کرد.

چندی بعد آیدا یونسی، خواهر علی یونسی با انتشار ویدئویی در فضای مجازی این اتهامات را تکذیب کرده و دلیل مطرح شدن آن را سابقه زندان پدر و مادر خود در دهه شصت عنوان کرد.

لازم به یادآوری است امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ و علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶ است. همچنین، علی یونسی با کسب مدال طلا در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک که در چین برگزار شد به مقام نخست دست یافت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.