رد دوباره احتمال «مبادله»؛ همسر احمدرضا جلالی خواستار اقدام اتحادیه اروپا شد

سه شنبه, 3ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

 احمدرضا جلالی و ویدا مهران‌نیا، همسر او

رادیو فردا

سخنگوی جدید قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست خبری خود امکان «مبادله» احمدرضا جلالی با حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام‌های سال ۶۷ در ایران را رد کرد.

همزمان ویدا مهران‌نیا، همسر آقای جلالی، خواستار اقدام جدی‌تر اتحادیه اروپا برای نجات جان وی و ترغیب ایران به آزادی او شد.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز سه‌شنبه سوم خرداد به خبرنگاران گفت که پرونده این پژوهشگر و استاد دانشگاه، «در مرحله اجرای رأی است و به صراحت اعلام می‌کنم که مسئله مبادله این شخص مطرح نیست».

او اجرای حکم جلالی که به اعدام محکوم شده است را مربوط به «دادستان و مسئول اجرای حکم» دانست و مدعی شد که حکم وی «شرعی و قانونی» است و از سوی دادگاه «صالح» صادر شده است.

احمدرضا جلالی پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌تبار و شهروند سوئد که در سال ۱۳۹۵ برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

در آخرین روز دادگاه حمید نوری در سوئد که متهم به مشارکت در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج در سال ۱۳۶۷ است، قوه قضائیه از اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام این پژوهشگر ایرانی-سوئدی خبر داده بود.

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی، نیز هرگونه «مبادله» جلالی با نوری را رد کرده و گفته بود که «این دو ارتباطی با هم ندارند».

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، هم که پیشتر با مبادله احتمالی همسرش با نوری مخالفت کرده بود، خواستار اقدام قوی‌تر اتحادیه اروپا برای آزادی جلالی شد.

او پیش از این نیز در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «زد دی‌ اف» آلمان درخواست مشابهی را مطرح کرده بود.

خانم مهران‌نیا به خبرگزاری فرانسه گفت: «هر شب نگران هستیم که برای همسرم اتفاقی رخ دهد».

به گفته او، جلالی قرار بود در ۲۱ مه به دار آویخته شود، اما اعدام وی به تعویق افتاد.

همسر احمدرضا جلالی با این حال ابراز نگرانی کرده است، در صورتی که «اتحادیه اروپا اقدام قاطعانه‌ای انجام ندهد و بر ایران فشار وارد نکند، به زودی این اتفاق خواهد افتاد».

مهران‌نیا که از اردیبهشت ۱۳۹۹ هیچ تماس مستقیمی با همسرش نداشته است، افزوده که «اگر برای همسرم اتفاقی رخ دهد، همه کشورهای اتحادیه اروپا مسئول هستند، چرا که چشمان خود را بر همه رفتارهای ضد حقوق بشری ایران بسته‌اند».

هلاله موسویان، وکیل مدافع جلالی، در روزهای اخیر از ارائه درخواست «اعاده دادرسی» برای این پژوهشگر خبر داد.

رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی و دیگر رسانه‌های نزدیک به حکومت در ایران طی روزهای اخیر بخش‌هایی از «اعترافات اجباری» این تبعه ایرانی-سوئدی، را پخش و منتشر کردند.

این رسانه‌ها پیشتر از قول مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند که حکم اعدام این زندانی دوتابعیتی تا پایان اردیبهشت امسال اجرا خواهد شد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران پس از سفر انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به ایران، بدون اشاره به جزئیات گفته بود: «درخواست داده‌اند اجرای حکم در زمان دیگری انجام شود که در حال بررسی است».

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای حکومت جمهوری اسلامی را متهم کرد که احمدرضا جلالی را «گروگان» گرفته و به «مهره‌ای در یک بازی سیاسی بی‌رحمانه» تبدیل کرده است.


با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری صداوسیما، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/ب.ب/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.