نوبخت: آمریکا هشت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را آزاد کرده است

دوشنبه, 4ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

dollar

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، روز دوشنبه ۴ آذر اعلام کرد که آمریکا هشت میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است. همزمان فرانسه از احتمال لغو برخی از تحریم‌های ایران توسط اتحادیه اروپا در ماه دسامبر خبر داده است.

آقای نوبخت در حاشیه یک همایش دولتی به خبرنگاران گفته که «قطعا توافق هسته ای تاثیر بسزایی بر اقتصاد ایران دارد و با توجه به این توافق، تحریم ها کاهش خواهد یافت».

اظهارات سخنگوی دولت ایران تاییدی بر خبری است که روز یکشنبه، علینقی خاموشی، رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران، درباره آزادسازی این رقم از دارایی‌های ایران توسط آمریکا اعلام کرده بود.

آقای خاموشی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا با اشاره به توافق بامداد یکشنبه ایران و گروه پنج به علاوه یک در ژنو، گفته بود که «تاکنون اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌های بانکی بسیار بسته بود» و «توافق حاصله، راه جدیدی را به سوی ایران باز می‌کند».

نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان پس از چهار روز مذاکرات فشرده در هفته گذشته، سرانجام در بامداد یکشنبه توافقی چهار صفحه ای را امضاء کردند که بر اساس آن دو طرف متعهد شدند تا گام های موازی برای حل و فصل برنامه هسته ای ایران بردارند.

بر اساس این توافق، ایران متعهد شد که غنی سازی بالای پنج درصد را متوقف کرده، ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را تبدیل به سوخت اتمی و اکسید اورانیوم کند و فعالیت های هسته ای خود را در نطنز، فردو و راکتور آب سنگین اراک گسترش ندهد.

همزمان، اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد شده‌اند که تحریم محصولات پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها را لغو کنند. تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودروسازی ایران نیز لغو خواهد شد.

کاخ سفید اعلام کرده است که ایران به حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های خود دسترسی خواهد داشت، ضمن اینکه تحریم‌های جدیدی بر ضد تهران وضع نخواهد شد.

وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با رادیو «اروپای یک» اعلام کرد که اتحادیه اروپا در راستای اجرای توافقنامه ژنو احتمالا در ماه دسامبر بخشی از تحریم‌های ایران را لغو خواهد کرد.

لوران فابیوس اظهار داشت: «وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا قرار است ظرف «چند هفته آینده» گرد هم آیند تا پیشنهادی را در زمینه برداشتن بخشی از تحریم های ایران را بررسی کنند.

تصویب چنین پیشنهادی نیازمند موافقت ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا است.

آقای فابیوس تصریح کرد: «لغو این تحریم‌ها، محدود، هدفمند و قابل برگشت است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی همچنین گفت اسرائیل بنا ندارد که حمله پیشدستانه‌ای را علیه دشمن خود ایران به مرحله اجرا در آورد، «چرا که چنین اقدامی آن هم در چنین مقطعی برای هیچ کس قابل درک نخواهد بود».

مقام های دولت اسرائیل روز دوشنبه به صورت هماهنگ واکنش خشمگینانه ای به توافق ژنو بر سر پرونده هسته ای ایران نشان دادند و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این توافق را «اشتباهی تاریخی» دانست.

کشورهای غربی و اسرائیل نگران هستند که ایران در پوشش فعالیت های هسته‌ای خود به دنبال ساخت سلاح اتمی باشد ولی تهران این ادعا را رد کرده و می گوید حاضر برای اعتمادسازی در این زمینه، با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، ایران گفته است که به دنبال حل و فصل پرونده هسته ای خود ظرف شش ماه تا یک سال است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.