چگونه صدا و سیما مکان یک پایگاه فوق سری ارتش را لو داد؟

یکشنبه, 8ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

صداوسیما با گزارشی از پایگاه پهپادی ارتش اطلاعات زیادی از این پایگاه را به طور علنی منتشر کرد

جمهوری اسلامی شنبه شب با یک گزارش تلویزیونی در صدا و سیما از «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳» رونمایی کرد. این گزارش یک روز پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز از حمله پهپاد اسراییلی به مرکز نظامی پارچین در حومه تهران منتشر شد.

پیش از آن‌که اخبار ۲۰:۳۰ صدا و سیمای جمهوری اسلامی این گزارش را منتشر کند، ظهر شنبه سایت‌ها و خبرگزاری‌های داخل ایران خبر از بازدید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از یک پایگاه سری ارتش خبر داده بودند.

طبق این گزارش‌ها، این پایگاه در عمق چند صد متری سطح زمین واقع شده است. گزارشگر صدا و سیما نیز در گزارش خود اعلام کرد که این پایگاه، یک پایگاه فوق سری در منطقه شمال غرب ایران است و فیلمبردار صدا و سیما اجازه همراهی آن‌ها را نداشته است.

او همچنین گفت که پرواز او از پایگاه یکم هوانیروز صورت گرفته است و پیش از رسیدن به پایگاه پهپادی از موضوع این بازدید بی‌خبر بوده و پس از دقایقی به او گفته شده است که باید با چشم‌بند مسیر را ادامه بدهد.

او سپس با نشان دادن مسیری پرواز هلیکوپتر گفت که پس از نزدیک به ۴۰ دقیقه پرواز به پایگاه زیرزمینی پهپادی رسیده‌اند.

مسئولان ارتش و صدا و سیما در حالی از «فوق سری» بودن این پایگاه گفته‌اند که اطلاعات داده شده در این گزارش به راحتی می‌تواند مکان پایگاه را برای سرویس‌های امنیتی کشورهای دیگر مشخص کند. زمان تقریبی مسافت و مبدا توسط این گزارشگر اعلام شده است و هلیکوپتری که به وسیله آن این مسیر را طی کرده‌اند هم در این فیلم نشان داده می‌شود. در نتیجه به راحتی با رصد مسیر این هلیکوپتر مکان این پایگاه مشخص خواهد شد.

زمان تهیه این گزارش نیز توسط خبرنگار ۴ خرداد اعلام شده است.

اما پس از انتشار عکس‌های مربوط به بازدید محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از این پایگاه، یک اشتباه دیگر نیز صورت گرفت.

متادیتا (فراداده) مربوط به عکس‌ها، بدون حذف شدن در اختیار خبرگزاری‌ها قرار گرفت و با انتشار این عکس‌ها به راحتی می‌توان فهمید که این عکس‌ها در دو مرحله گرفته شده است. یک‌بار عکس‌های تکی پهپادها در صبح ۲۸ اردیبهشت گرفته شده است و فردای آن روز یعنی ساعت ۱۰ صبح ۲۹ اردیبهشت، باقی عکس‌های مربوط به گزارش صدا و سیما و بازدید باقری از این پایگاه گرفته شده است. در نتیجه با این حساب، این‌بار زمان تقریبی تهیه گزارش هم توسط مسئولان روابط عمومی ارتش لو می‌رود.

کاربران شبکه اجتماعی توییتر نیز با جمع آوری مجموعه اطلاعات این گزارش در مورد محل پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳، مکان تقریبی آن را حدس زدند. یکی از کاربران توییتر که به گفته خودش بسیجی و از حامیان جمهوری اسلامی است در توییترش نوشته است: «کارشناسان توپوگراف و جاسوسان محلی با دیدن این تصاویر به راحتی می‌فهمند هلیکوپتر از کدام سمت پایگاه به مدت ۴۰ دقیقه پرواز کرده. درب شهرک نشان داده نشد اما یقین دارم اگر صدای باز شدن در را به یکی از دوستانم که متخصص ساخت درهای بزرگ است نشان بدهم، به راحتی می‌تواند نوع در، آلیاژ، وزن، روزمینی یا زیرزمینی بودن و سایر مشخصات آن‌را به شما بگوید.»

یکی از اکانت‌های انگلیسی زبان که اخبار مربوط به اسرائیل را پوشش می‌دهد، با توجه به انتشار تصویر هلیکوپتر در صفحه توئیترش نوشته است که با توجه به حداکثر سرعت هلیکوپتر Bell 214، به جرات می‌توان گفت که این پایگاه مخفی حدودا ۱۰۲ کیلومتر با پایگاه یکم هوانیروز فاصله دارد.

در چند فریم از عکس‌های مربوط به این دیدار نیز یک کپسول آتش نشانی دیده می‌شود که نام دالاهو بر روی آن حک شده است. فاصله دالاهو تقریبا با تخمین این کاربر توییتر برابر است. به همین علت تعداد زیادی از کاربران توییتر معتقدند که دالاهو یا حوالی آن محلی است که این پایگاه پهپادی فوق سری در آن قرار دارد.

مشابه این اتفاق و افشای اطلاعات محرمانه و سری، پیش از این نیز در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه داشته است. مهم‌ترین نمونه از این دست اتفاقات در جریان بازدید محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران از سایت هسته‌ای نطنز دیده شد.

در آن زمان، دوربین صدا و سیما با محمود احمدی‌نژاد  داخل این سایت هسته‌ای شد و از تمام جزئیات این سایت و چهره دانشمندان هسته‌ای تصویربرداری کرد و عجیب آنکه همه این تصاویر پخش شد.

در مستند «روزهای صفر» به کارگردانی آلکس گیبنی با پرداختن به این موضوع، گفته شده که اسرائیل و آمریکا با اطلاعات منتشر شده در عکس‌ها و فیلم‌های این بازدید توانستند راه نفوذ به این سایت را بیابند و همچنین چهره برخی از دانشمندان را  شناسایی کنند. بعدها ویروس استاکس نت ضربه بزرگی به تاسیسات نطنز وارد کرد. همچنین یکی از دانشمندان حاضر در آن فیلم به نام مصطفی احمدی‌روشن، بعدها ترور شد.

از: ایندیپندنت


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.