درآمد کوتاه مدت و میان مدت ایران در پی توافق هسته‌ای چقدر است؟

سه شنبه, 5ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

dollar

اجرای مفاد توافق اخیر هسته‌ای ایران و غرب در کوتاه مدت ۳۴هزارمیلیارد تومان و در میان مدت ۵۳ هزار میلیارد تومان درآمد برای اقتصادایران به ارمغان می آورد.

ابراهیم علیزاده، خبرآنلاین: پس از توافق اخیر هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱، در مجموع ۲۱.۲ میلیارد دلار درآمد حاصل خواهد شد که با احتساب نرخ دلار ۲۵۰۰ تومانی (نرخ اعلامی در بودجه سال ۹۲) بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان به منابع بودجه دولت اضافه می‌شود.

بنا به گفته معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس جمهوری آزادسازی هشت میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران از سوی آمریکا صحت دارد.

این رقم اعلام شده توسط محمد باقر نوبخت، جدای از مجوز انتقال قسطی ۴.۲ میلیارد دلار نفتی طی ۶ ماه آینده است که در توافق‌نامه اخیر هسته‌ای به ایران داده شده است.

از سوی دیگر در کنار این ۱۲.۲ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران، اعلام شده است که به دنبال توافق صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، ایران طی ۶ ماه درآمد ۱.۵ میلیارد دلاری خود از تجارت طلا و دیگر معادن با ارزش خود را به دست می‌آورد. از آنجایی که پیش از این اعلام شده بود ایران در قبال نفتی که به کشورهایی مانند ترکیه می‌فروشد طلا دریافت می‌کند می‌توان این ۱.۵ میلیارد دلار را هم جزیی از درآمدهای نفتی ایران محاسبه کرد.

علاوه بر این، آن طور که رویترز گزارش داده به دنبال توافق هسته‌ای ایران و غرب و لغو تحریم‌های بیمه‌ای نفتکش‌ها، صادرات نفت ایران می‌تواند ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ویژه به ترکیه، چین و هند افزایش یابد.

بر اساس این گزارش رویترز، کوین بوک، کارشناس انرژی گفته است: کاهش تحریم‌های بیمه‌ای می‌تواند صادرات نفت ایران را ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ویژه از پالایشگاه‌های هندی افزایش دهد.اعلام محدودیت یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران از سوی کاخ سفید، بسیار بیشتر از برآوردهای اخیر از صادرات ۷۱۵ هزار بشکه‌ای نفت ایران در ماه اکتبر است و این امر یعنی که این توافق می‌تواند سبب رشد ۲۸۵ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در مدت نسبتا کوتاهی شود.

با احتساب متوسط قیمت نفت ایران در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۳ معادل هر بشکه ۱۰۵ دلار، می توان برآورد کرد که ایران روزانه می تواند با فروش جدید ۴۰۰ هزار بشکه نفت حداکثر ۴۲ میلیون دلار نفتی جدید کسب کند. این رقم طی شش ماه ۷.۵ میلیارد دلار خواهد شد که مطابق توافق هسته ای ایران و غرب، رقم افزایش درآمدهای نفتی در حساب های بلوکه شده ایران ذخیره خواهد شد تا در پی توافق های آتی و طرف آزاد شود. اما ۴.۲ میلیارد دلار از مجموع حدود ۱۹ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران طی ۶ ماه آینده، در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.

در واقع در مجموع با محقق شدن این ارقام ایران به ۱۳.۷ میلیارد دلار از درآمدهای خود طی کوتاه مدت دست می‌یابد. با این حال، با احتساب نرخ دلار ۲۵۰۰ تومانی (نرخ اعلامی در بودجه سال ۹۲) به زودی بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان به درآمدهای بودجه دولت اضافه می‌شود. البته با احتساب مازاد درآمد نفتی که بلوکه می شود، طی میان مدت ۲۱.۲ میلیارد دلار معادل ۵۳ هزارمیلیاد تومان به درآمدهای دولت افزوده خواهد شد.

این در حالی است که تا پیش از این وزیر اقتصاد اعلام کرده بود، درآمد وصولی کشور حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و این رقم پاسخگوی هزینه جاری ۱۲۸ هزار میلیارد تومانی دولت هم نخواهد بود‌.

اما با اضافه شدن ۳۴ هزار میلیارد تومان به درآمدهای دولت آن هم در موعد کوتاه مدت باقی مانده تا پایان سال ۹۲، دولت می‌تواند ۲۸ هزار میلیارد تومان آن را صرف کسری بودجه جاری خود کند تا حداقل در پرداخت حقوق و عیدی به کارمندان خود و دیگر هزینه‌های جاری خود با مشکلی مواجه نشود.

اما در مورد ۶ هزار میلیارد تومان دیگر، دولت می‌تواند در دو بخش رونق بخشی به طرح‌های عمرانی و پرداخت مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی و یا تامین کمبود احتمالی اعتبار یارانه نقدی اقدام کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.