پرایس: ایران بدون تأخیر بیشتر با آژانس همکاری کامل کند؛ ابراز حمایت از معترضان خوزستانی

چهارشنبه, 11ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود به گزارش شورای حکام از افزایش اورانیوم غنی‌‌شده ایران واکنش نشان داد. او همچنین از اعتراضات مردمی اخیر در ایران حمایت کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، ۹ خرداد، در گزارش جدید خود به شورای حکام اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌‌شده ایران به بیش از ۱۸ برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری سه‌شنبه، دهم خرداد، در این باره گفت: «از آنجا که این گزارش هنوز علنی نیست، نمی‌توان اظهار نظر کاملی در مورد آن کرد.»

آقای پرایس اما در ادامه تأکید کرد که آمریکا با متحدان و شرکای خود و اعضای شورای حکام همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل شود در جلسه هفته آینده شورای حکامِ آژانس اقدام مناسب صورت خواهد گرفت.

او در ادامه گفت: «ما کاملاً از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنیم… و ایران باید بدون تأخیر بیشتر با آژانس به‌طور کامل همکاری کند.»

آژانس می‌گوید افزایش شدید اورانیوم غنی‌شده در ایران در حالی است که بر اساس برجام، ایران تنها می‌تواند ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌‌شده در اختیار داشته باشد.

آقای پرایس در بخش دیگری از نشست خبری تازه خود در مورد آینده احیای برجام گفت که این «در نهایت به ایران بستگی دارد که تصمیم بگیرد خواسته‌هایی را که فراتر از این توافق هستند کنار بگذارد… این انتخابی است که فقط تهران می‌تواند انجام دهد.»

جمهوری اسلامی به حق مردم ایران «احترام بگذارد»

از ۹ روز پیش که در شهر آبادان، فرو ریختن بخش‌های بزرگی از برج متروپل منجر به کشته‌ و مفقود شدن ده‌ها تن شد، شهرهای مختلف ایران شاهد اعتراضات مردمی و سرکوب دولتی این اعتراض‌ها بوده و ند پرایس در بخش دیگری از نشست خبری خود به این تحولات نیز واکنش داشت.

او گفت: «در کنار مردم ایران هستیم، مردمی که می‌کوشند صدای خود را به گوش جهانیان برسانند. از دولت ایران می‌خواهیم که به حق مردم ایران برای اعتراض مسالمت‌آمیز احترام بگذارد، نه این‌که خواسته‌های اساسی آنها را سرکوب کند.»

آقای پرایس تأکید کرد که حق تجمع مسالمت‌آمیز، حق اعتراض مسالمت‌آمیز و حق آزادی بیان «حقوق جهانی است و برای مردم ایران به همان اندازه صادق است که برای مردمان دیگر در سراسر جهان.»

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.