فشار نهادهای امنیتى بر خانواده‌هاى جان‌باختگان متروپل

جمعه, 13ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

شمار زیادی از شهروندان و کاربران شبکه‌های مجازی بر این باورند که حسین عبدالباقی با استفاده از نفوذ خود توانسته متواری شود و خبر کشته شدن او درست نیست.

ایران وایر

خانواده برخی از جان‌باختگان در فاجعه فروریختن ساختمان متروپل آبادان می‌گویند، به طور مداوم توسط نهادهای امنیتی تهدید می‌شوند که در مورد شرایط شهر آبادان و عزیزان جان‌باخته خود اطلاع‌رسانی نکنند.

این تهدیدها در حالی صورت می‌گیرد که از روز دوم بعد از فروریختن متروپل اعتراضات ضد حکومتی در آبادان آغاز شد و طی روزهای گذشته به برخی شهرهای دیگر نیز گسترش یافته است.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تجمعاتی که با هدف همبستگی و همدردی با مردم داغدار آبادان در شهرهای دیگر برگزار شده، با محدودیت و در مواردی نیز برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی مواجه شده است.

در ویدیویی که از مراسم روشن کردن شمع در اندیمشک به یاد جان‌باختگان ریزش آوار متروپل منتشر شده، ماموران امنیتی این تجمع را با خشونت به‌هم زدند.

اختلال در شبکه تلفن همراه و اینترنت خانگی شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر نیز همچنان ادامه دارد.

***

منبعی مطلع در گفت‌وگو با ایران‌وایر می‌گوید: «وضعیت شهر آبادان بسیار شکننده است. شهروندان داغدار و خشمگین هستند. خشم‌شان هم دلایل مختلفی دارد؛ اما مهم‌ترین آن اطلاع‌رسانی ناکافی و غیرشفاف از روز اول تا امروز است. تقریبا همه گزارش‌هایی که از متروپل ارائه شده یا دروغ بوده یا مخدوش. از خبرنگار صداوسیما که روز اول در حالی که صدای شیون و زاری به هوا بود، گفت، چند نفر خراش سطحی برداشته‌اند تا اخبار ضد و نقیض درباره مالک و پیمانکار اصلی ساختمان.»

اشاره این فرد به گزارش‌های خبری رسانه‌های حکومتی درباره «حسین عبدالباقی»، مالک اصلی سازه متروپل است که در ساعات اولیه دادستان آبادان از بازداشت او به همراه شهردار آبادان خبر داد و چند ساعت بعد ادعا شد، زیر آوار جان باخته است.

صحت گزارش‌های منتشر شده از سرنوشت حسین عبدالباقی توسط رسانه‌های مختلف از سوی افکار عمومی مورد قبول واقع نشده است.

یک فرد مطلع از اعضای کادر درمان آبادان به ایران‌وایر می‌گوید: «روزی که گفته شد، قرار است خانواده عبدالباقی برای شناسایی پیکر او به بیمارستان بیایند، همه کادر دفتری و پزشکی و درمانی را از بیمارستان بیرون کردند. به هیچکس اجازه ندادند، بماند و وقتی گزارش را گرفتند و رفتند، دوباره کادر به سر کار خود برگشتند.»

شمار زیادی از شهروندان و کاربران شبکه‌های مجازی بر این باورند که حسین عبدالباقی با استفاده از نفوذ خود توانسته متواری شود و خبر کشته شدن او درست نیست.

در ویدیویی که روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، برادر «حسن سعیداوی»، از مدیران و معلمان خوش‌نام شهر آبادان که در جریان فروریختن متروپل جان خود را از دست داده است، در گفت‌وگو با «عبدالنبى موسوى‌فرد»، نماینده رهبر ایران، مساله کشته شدن حسین عبدالباقی را رد می‌کند و به عنوان یک دادخواه می‌گوید: «ما مردم آبادان انسان‌های شریفی هستیم، از شرافت ما سوءاستفاده نکنند. من به گِل قسم می‌خورم که حسین عبدالباقی زنده است.»

منبعی مطلع که با ایران‌وایر گفت‌وگو کرده است، می‌گوید: «طی دو روز گذشته بیش از چهل نفر در ارتباط با پیگیری و مطالبه شفاف‌سازی در مورد تلفات متروپل بازداشت شده‌اند. حتما دیده‌اید که حتی از شلیک مستقیم به عزادارن ابایی نداشتند.»

از سوی دیگر شهروندان آبادان می‌گویند، نه تنها اعلام کرده‌اند حسین عبدالباقی مرده است؛ بلکه دیگر هیچ کدام از اعضای خانواده عبدالباقی در شهر دیده نمی‌شوند: «خانه مادرش کسی نیست. برادرش مجید عبدالباقی ماشینی داشت که نمونه‌اش در آبادان نبود؛ یعنی از هرجا که رد می‌شد، می‌دانستند مجید عبدالباقی آنجاست. از هیچ کدام از برادرها خبری نیست. آب شده‌اند و رفته‌اند توی زمین.»

این منبع مطلع می‌گوید، موضوع دیگری که این روزها شهروندان را خشمگین کرد و به خیابان‌ها کشاند، «بی‌تفاوتی مسئولان جمهوری اسلامی به غم مردم» بوده است: «در حالی که آبادان ده‌ها نفر از جان‌های عزیزش را زیر آوار رانت و فساد همین آقایان از دست داد، جمهوری اسلامی مراسم شادی در استادیوم آزادی برگزار کرد.»

اشاره این شهروند به برگزاری مراسم همخوانی سرود «سلام فرمانده» است که روز ۵ خردادماه با حضور نوجوانان و خانواده‌های‌شان در ورزشگاه آزادی بازخوانی شد.

از سوی دیگر، «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی، با سه روز تاخیر به مردم آبادان تسلیت گفت و هیات دولت نیز پس از گذشت پنج روز و تحت ‌فشار افکار عمومی، ناچار شد تا امروز یکشنبه ۸خرداد۱۴۰۱ را در کشور اعلام عزای عمومی کند.

رییس سازمان منطقه آزاد اروند نیز شامگاه شنبه هفتم خرداد ۱۴۰۱ از فسخ چند قرارداد هلدینگ عبدالباقی خبر داد که زمین پروژه‌ها به نام منطقه آزاد بوده و قرار بوده توسط آن‌ها ساخته شود.

«محمدرضا اسکندری» با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت که این زمین‌ها در مدیریت قبل (پیش از اسفند ۱۴۰۰) به حسین عبدالباقی، سازنده و مالک برج متروپل، واگذار شده، اما مراحل قانونی آن طی نشده بود.

او همچنین از عملکرد سازمان منطقه آزاد اروند در مورد پروژه متروپل دفاع کرد و گفت که در ارتباط با برخی تخلفات با شهرداری آبادان مکاتباتی داشته که هیچ یک از آن‌ها پاسخ به آن‌ها داده نشده و دستگاه قضا نیز به گزارش سازمان منطقه آزاد درباره این تخلفات جوابی نداده است.

حسین عبدالباقی، سازنده و مالک برج متروپل، متهم است که با دایره بزرگی از مقامات شهری و برخورداری از رانت روابط  اقدام به ساخت‌وساز خارج از ضوابط قانونی کرده است.

در این باره مقام‌های قضایی استان گفته‌اند که شهردار فعلی و دو شهردار قبلی آبادان بازداشت شده‌اند.

در همین حال «محمدجعفر منتظری»، دادستان کل کشور روز شنبه از اعزام هیات عالی دادستانی کل به آبادان خبر داده و گفته است که بر اساس مستندات به‌دست رسیده، اظهار نظر قطعی درباره پرونده برج متروپل مشکل است.

هم‌زمان با ادامه عملیات آواربرداری از برج فروریخته متروپل، «محمدحسن نامی»، رییس سازمان مدیریت بحران کشور شامگاه شنبه اعلام کرده که تا ظهر روز یک‌شنبه امکان دسترسی به اجساد موجود در فروشگاه‌ها و مغازه‌های طبقه همکف برج امکان‌پذیر خواهد بود.

در همین حال با وجود انتشار ویدیوهایی از پیدا شدن یک فرد زنده از زیر آوار در روز شنبه، فرماندار آبادان این خبر را تکذیب کرد.

رییس هلال احمر خوزستان نیز روز شنبه اعلام کرده بود که هیچ «پالسی» مبنی بر زنده بودن کسی در زیر آوار دریافت نمی‌‌شود.

آخرین آمار رسمی منتشرشده در رسانه‌های ایران شمار کشته‌شدگان در فاجعه فروریختن ساختمان متروپل را ۲۹ نفر اعلام کرده است.

این در حالی است که منابع محلی اسامی ۳۷ کشته و دست‌کم ۸ مفقود این فاجعه را شناسایی کرده‌اند و می‌گویند، ده‌ها نفر دیگر هم باید همچنان زیر آوار باقی‌مانده باشند.

مسئولان اصرار دارند که پیش از اینکه باقی‌مانده ساختمان متروپل فرو بریزد، باید تخریب شود؛ اما با اعتراض خانواده مفقودشدگان و مردم شهر گزینه تخریب ساختمان فعلا منتفی است و به جای آن مقاوم‌سازی در دستور کار قرار گرفته است.

«احسان عباسپور»، فرماندار ویژه آبادان، روز گذشته، با بیان اینکه «عملیات آواربرداری به مراحل حساس و خطرناک رسیده است»، گفت: «ساختمان پلاسکو ریزش کلی داشت؛ ولی در ساختمان متروپل بخش زیادی از آن باقی‌مانده که هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد.»

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در نطقی به مساله فروریختن ساختمان متروپل پرداخت و گفت: «فساد در آبادان و خرمشهر بی‌داد می‌کند.»

برج ۱۰ طبقه متروپل آبادان روز دوشنبه ۲خرداد۱۴۰۱ فروریخت و موجب مرگ، مصدوم و مفقود شدن ده‌‌ها تن از شهروندان آبادان شد.

از آن زمان بررسی‌ها نشان می‌دهد که حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل آبادان به‌دلیل زدوبندهای پشت پرده با نهادهای قدرت و روابط ویژه با مقام‌های بلندپایه سیاسی توانسته است، با دور زدن قوانین این ساختمان را بسازد و مجوز آن را بگیرد. موضوعی که در نهایت به مرگ ده‌ها نفر از مردم منجر شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.