متروپل؛ پیدا شدن پیکر کارگران در عملیات لایه‌برداری

یکشنبه, 15ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

اجساد سه برقکار، رنگ‌کار و جوشکار مدفون‌شده زیر آوارهای متروپل در جریان عملیات تخریب و پاکسازی پیدا شد. آمار رسمی قربانیان به ۴۲ نفر رسیده، اما هنوز از سرنوشت ده‌ها کارگر بی‌نام و نشان غیرمحلی و مفقود خبری نیست.    

Abadan, Iran | zehnstöckiges Hochhaus eingestürzt

شنبه ۱۴ خرداد (۴ ژوئن) پیکر دو تن دیگر از مفقودشدگان ریزش متروپل پیدا شد و صبح یکشنبه هم جسد حمید فالی‌پور، مهندس برق را در حوالی همان محل یافتند.

احسان عباسپور، فرماندار آبادان به خبرگزاری ایسنا گفته که پیکرهای کشف‌شده برای تشخیص هویت و طی مراحل اداری به پزشکی قانونی منتقل شده‌اند. آشنایان حمید فالی‌پور، برقکار متروپل اما خبر داده‌اند که جسد طوری آسیب دیده بود که امکان تشخیص هویت نداشته و در کارت ملی‌اش نیز چیزی مشخص نبود جز پسوند “پور” در نام خانوادگی‌اش. 

گمشدگان در حالی پیدا می‌شوند که عملیات نجات پایان یافته و آواربرداری صرفا برای پاکسازی محیط انجام می‌گیرد نه برای یافتن پیکرها. 

بحث‌ اینک بر سر چگونگی تصمیم برای باقی‌مانده ساختمان است تا پاسخ دادن به خانواده‌هایی که مرگ عزیزان خود را پذیرفته‌اند اما در انتظارند تا آنها را در گوری به خاک بسپارند. سخنگوی آتش‌نشانی اهواز رسما پایان فعالیت‌ها را اعلام کرده و قرارگاه خاتم پاکسازی محیط را بر عهده گرفته است. 

 ده‌ها کارگر در طبقات منفی متروپل به دور از هیاهوی رسانه‌ها و تبلیغات، مدفون مانده‌اند. سرحان خلف‌دخت،‌ رئیس آتش‌نشانی ناحیه کوت عبدالله اهواز نیز اذعان کرده که در طبقه منفی یک متروپل، هنوز پیکر کارگرانی که در حال کار بودند، باقی است.

متروپل پر بود از بنا، برقکار، جوشکار، کناف‌کار، لوله‌کش، تعمیرکار. فردی شهادت داده که قبل از حادثه برای ده‌ها کارگر غذا برده بود. بسیاری از این عده از شهرهای اطراف یا استان‌های دیگر برای کار می‌‌آمدند.

در شبکه‌های اجتماعی پست‌های زیادی در باره کارگران گمنام و بی‌نام و نشانی منتشر می‌شود که در زمان حادثه در زیر زمین نهار می‌خوردند. اکثر آنها کارگران فصلی بوده‌‌اند و صدای خانواده‌های محروم‌شان در رسانه‌ها نیست. در تصاویر برج فرو ریخته، هنوز کیسه‌های برنج که به عنوان پاداش یا بخشی از دستمزد به آنها می‌دادند، به یکی دو دیوار آویزان است. 

اکثر این کارگران نه قرارداد داشتند و نه بیمه بودند.

شماری از کنشگران محلی، نام کارگران مفقودی را در توییتر نوشته‌اند تا پاسخی باشد به کسانی که می‌گویند دیگر کسی زیر آوارها نیست و بستگان باید اعلام مفقودی کنند. نام شماری از شهرستانی‌ها و غیرمحلی‌ها اما مشخص نیست. کارگرانی از روستاهای اطراف شهر کرد، اراک و لرستان هم در مجموعه حضور دشته‌اند که اصولا خانواده‌هایشان از جای کارشان مطلع نبودند.

اتحادیه آزاد کارگران با انتشار تصاویر دو کارگری جوشکار و رنگ‌‌کار اهل جزیره صلبوخ آبادان را که شنبه ۱۴ خرداد پیدا شدند، از وجود کارگران دیگر در زیر آوارها خبر می‌دهد.  

سعید حافطی، روزنامه‌نگار نیز در توییتر نوشته است: «جسد منصور تقی‌پور و منذر مطوری از زیر آوار متروپل بیرون کشیده شد. هنوز تعداد زیادی جسد زیر آوار است ولی قرارگاه خاتم قصد تخریب متروپل را دارد. نیروهای پالایشگاه آبادان از ادامه کار منع شدند. خبرنگاران از محل حادثه اخراج شدند. جو امنیتی سنگین‌تر شده.»

در این میان و پس از دو هفته، شهردار آبادان سرانجام استعفا داد. با کناررفتن حسین حمیدپور، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری آبادان جایگزین او شد. این استعفا در حالی اعلام شد که پیش‌تر گفته بودند حمیدپور جزو کسانی است که در پرونده ساخت و ساز برج دستگیر شده است. مردم خشمگین آبادان در روز حادثه حمیدپور را در خیابان با سنگ‌پراکنی و ضرب و شتم همراهی کردند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.