نابودی ۱۶ هکتار از جنگل‌های هیرکانی گرگان با ساخت تله کابین

جمعه, 20ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

ایران وایر

عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان گفته است: متولیان ساخت تله‌کابین با ارائه آمارهای غیرواقعی در خصوص آسیب‌های این طرح کوچک‌نمایی کرده‌اند، اما در حقیقت جنگل‌تراشی و تخریب این طرح بسیار زیاد و بالاتر از ۱۶ هکتار خواهد بود.

یکی از مواردی که در جریان سفر رئیس جمهور و همراهان وی در اسفندماه سال گذشته به استان گلستان مطرح شد، پروژه ساخت تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی بود. عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این خصوص گفته بود: «با توجه به اخذ موافقت‌های محیط زیست و منابع طبیعی و رعایت قواعد میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرای پروژه تله‌کابین علی‌آباد کتول را تأیید می‌کند.»

ضرغامی در حالی از اخذ مجوزهای این پروژه سخن گفته بود که در سال ۱۳۹۹ سازمان جنگل‌ها مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بود و میراث فرهنگی نیز مکان‌یابی این طرح را مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست دانسته بود. موضوع ساخت تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی در هفته گذشته مجدداً توسط برخی از مسئولین استان گلستان مطرح شد و افرادی از داخل استان سعی بر این دارند تا بار دیگر این پروژه را دنبال کنند.

در رابطه با این موضوع, «مریم شهبازی», عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه منابع طبیعی گرگان در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «مثبت سلامت» بیان کرد: «موضوع ساخت تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی دست‌خوش اصرارها و فشارهای بی‌ضابطه عده‌ای از مدیران شهری و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. متأسفانه نمایندگان مجلس که خود متولی قانون هستند به بهانه توسعه گردشگری بر اجرایی شدن این طرح مخرب محیط زیست اصرار می‌کنند.»

شهبازی ادامه داد: «این توسعه به هیچ وجه پایدار نیست و تنها نفع عده قلیلی از افراد, از جمله کسانی که از افزایش قیمت زمین‌ها سود می‌برند را در پی خواهد داشت. این عده از مردم گرگان نیستند و شهروندان گرگانی بارها مخالفت خود را با ساخت تله‌کابین در جنگل‌های هیرکانی اعلام کرده‌اند.»

عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان در رابطه با ادعای حامیان این طرح که «برای احداث تله‌کابین تعداد کمی از درختان قطع می‌شوند», گفت:«این ادعا و به طور کلی این طرح در شورای‌ عالی شهرسازی به عنوان بالاترین مرجع برای تصمیم‌گیری در رابطه با طرح‌های توسعه و گردشگری در شهرها رد شده است.»

شهبازی افزود: اطلاعات اولیه این طرح غلط بوده و در رابطه با تخریب آن کوچک‌نمایی شده است. متولیان, تخریب این طرح را محدود به دکل‌ها, ایستگاه‌های پایانی, مبدأ و یک ایستگاه میانی دانسته‌اند در حالی که بر اساس استاندارها و نیازهای فاز بهره‌برداری این طرح, جنگل‌تراشی و تخریب آن بسیار زیاد و بالاتر از ۱۶ هکتار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: «بر اساس قانون, همه طرح‌های توسعه و گردشگری در استان‌های شمالی کشور که مساحت آن‌ها بیش از ۵ هکتار باشد, باید گزارش کاملی را آماده کنند و آن را به کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست ارائه دهند و سازمان آن را تأیید کند. در حال حاضر ارزیابی این طرح در حال انجام است اما به گواه ارزیابی‌های علمی اساتید دانشگاه این طرح تبعات زیست محیطی بسیاری دارد و باید از اجرایی شدن آن جلوگیری کرد.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.