گزارشی از آخرین وضعیت اسکندر لطفی، معلم دربند

جمعه, 20ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – اسکندر لطفی، عضو بازداشتی هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان، به مکان نامعلومی منتقل شد. آقای لطفی از تاریخ ۹ خردادماه تاکنون در اعتراض به تمدید قرار بازداشت خود و تحت فشار قرار دادن وی برای اخذ اعترافات اجباری، در اعتصاب غذا بسر میبرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،اسکندر لطفی، عضو بازداشتی هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان، به مکان نامعلومی منتقل شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این فعال صنفی در گفت و گو با هرانا از ارجاع پرونده آقای لطفی به دادسرای اوین خبر داد.

آقای لطفی از تاریخ ۹ خردادماه تاکنون در اعتراض به تمدید قرار بازداشت خود و تحت فشار قرار دادن وی برای اخذ اعترافات اجباری، در اعتصاب غذا بسر میبرد و این امر موجب افزایش نگرانی خانواده این شهروند شده است.

شب گذشته صالح نیکبخت، وکیل مدافع این فعال صنفی با انتشارمطلبی در صفحه شخصی خود ضمن اعلام این خبر نوشته بود: “موکلم اسکندر لطفی معلم که از ۹ روز پیش اعتصاب غذا کرده، از مریوان به شهر نامعلومی منتقل شده است. جانش در خطر است”.

آقای لطفی پیشتر طی تماسی که در تاریخ ۱۶ خردادماه با خانواده داشت عنوان کرده بود: “روز پنج شنبه ۱۲ خرداد به او گفته شده سه روز دیگر از زندان سنندج به مریوان منتقل شده و پس از طی تشریفات قضایی و وثیقه گذاری آزاد می شود. اما متاسفانه این وعده مسئولان عملی نشده است.”

وی روز دوشنبه ۹ خردادماه در اعتراض به تداوم بازداشت خود و تحت فشار قرار دادن وی برای اخذ اعترافات اجباری دست به اعتصاب غذا زد.

پیشتر تلویزیون دولتی ایران با انتشار گزارشی بازداشت دو تبعه فرانسوی را به تجمعات اعتراضی اخیر معلمان در کشور نسبت داده و اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و رسول بداغی، از فعالین صنفی معلمان را با این دو نفر مرتبط دانسته بود. گزارشی که با واکنش فعالین صنفی معلمان و انتشار چندین بیانیه از سوی آنان در محکومیت این اقدام مواجه شد.

اسکندر لطفی و مسعود نیکخواه، از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان روز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و از لحظه بازداشت اعتصاب غذا کردند. مسعود نیکخواه در تاریخ ۲۱ اردیبهشت با تودیع قرار کفالت از زندان مریوان آزاد شده و یک روز بعد مجددا بازداشت شد.

اسکندر لطفی، فعال صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.