گزارش سخنرانی دکترعبدالکریم لاهیجی در شهر وین

یکشنبه, 10ام آذر, 1392
اندازه قلم متن

روز شنبه سی ام ماه نوامبر شهر وین پایتخت اتریش میزبان جلسه ی سخنرانی”دکتر عبدالکریم لاهیجی” حقوقدان برجسته و رئیس کنونی فدراسیون جهانی جامعه های حقوق بشر بود. در ابتدای این جلسه که به دعوت گروه پزشکان و کادر پزشکی ایرانی مدافع حقوق بشر مقیم اتریش در سالن همایش دانشکده حقوق دانشگاه وین برگزار گردید، دکتر علی گوشه از کنشگران با سابقه ی ملی و به نمایندگی از گروه برگزار کننده به شرح مختصری از زندگی نامه و فعالیت های حقوق بشری دکتر لاهیجی از چهل سال پیش تا امروز پرداخت و از کوشش های ایشان برای تحقق دموکراسی و وضع قوانینی مبتنی بر اعلامیه ی جهانی حقوق بشر به خصوص در ایران در طی سال های گذشته سخن گفت.

سپس دکتر عبدالکریم لاهیجی سخنرانی خود را با اشاره کوتاهی به اعلامیه جهانی حقوق بشر و پیوستن دولت ها به معاهدات حقوق بشری و توضیحی در رابطه ی میان سیاست و حقوق بشر آغاز نمود. وی در ادامه غیر دولتی بودن نهادهای حقوق بشری و عدم وابستگی آنها به دولت ها را لازمه ی فعالیت سالم در این عرصه دانست و تاکید کرد تلاش های بسیاری از سوی فدارسیون جهانی جوامع حقوق بشر و دیگر نهادهای مرجع جهت تفکیک مقوله ی نهاد های حقوق بشر غیر دولتی و سیاست های متقلبانه برخی دولت ها در جهت ایجاد نهادهای دولتی حقوق بشری، انجام می پذیرد.

در بخشی دیگری از این سخنرانی، دکتر لاهیجی با انتقاد از وضع ناگوار حقوق بشر در بسیاری از مناطق جهان، توضیحاتی در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران ارائه داد و به فشارهایی چون سرکوب، زندان و لغو پروانه وکالت که بر فعالین حقوق بشر و حقوقدانان ازادی خواهی چون نسرین ستوده و محمد سیف زاده و عبدالفتاح سلطانی و بسیاری دیگر از کنشگران این عرصه می رود، اشاره موردی داشت. ایشان همچنین در این راستا فعال تر شدن نهادهای غیر دولتی و غیر سیاسی حقوق بشری را اهرم مناسبی برای فشار آوردن هرچه بیشتر بر دولت های ناقض حقوق بشر دانست.

وی در پایان سخنرانی خود از امید به آینده ی ایران گفت و افزود:

“”نشانه های مثبتی در مسیر حقوق بشر در ایران می بینم و این نشانه امروز لگام از دهان برداشتن و گفتن مواردی است از نقض آشکار حقوق بشر. ظرفیت های مهمی در این مسیر در جامعه ی ایران وجود دارد. من زنده باشم یا نباشم، نه تنها امیدوارم بلکه برایم مسجل است که آینده ی جامعه ی مدنی ایران از مسیر حقوق بشر و احترام به حقوق شهروندی عبور خواهد کرد. و جوان ها و خانم های ایرانی در این راه نقش تعیین کننده ای خواهند داشت.”

بخش دوم جلسه نیز به پرسش و پاسخ اختصاص یافت. قابل ذکر است دکتر لاهیجی در بخش دوم و در پاسخ به سوال یکی شرکت کنندگان در ارتباط با اعدام گفت: “تا زمانی که گیوتین و چوبه دار وسط میدان برپا باشد، مردم به تماشا خواهند نشست. اما اگر این ها را بردارند و اعدام هم در اجرا و هم در قانون لغو شود دیگر محلی برای کنجکاوی و تماشا نخواهد بود.”

در این جلسه ی سخنرانی که با استقبال بسیار خوب ایرانیان مقیم اتریش و همچنین برخی از مسئولین نهادهای حقوق بشری و شهروندان اتریشی روبه رو شد، سخنان دکتر لاهیجی توسط یکی از مترجمین برجسته همزمان به زبان آلمانی برای غیر فارسی زبانان ترجمه شد و مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

از: درفش

lahidji wien (5)

lahidji wien (4)

lahidji wien (3)

lahidji wien (1)

lahidji wien (2)


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.